Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac 7, 2010

jANgan TinggAL akaN AKU seNDirIANA

Imej
Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap harI
Setelah selesai engkau menciumku mesra
Sekarang engkau telah dewasa..............                                                             
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?

Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.


      …

jANgan TinggAL akaN AKU seNDirIANA

Imej
Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap harI
Setelah selesai engkau menciumku mesra
Sekarang engkau telah dewasa..............                                                             
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?

Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.


      …
Imej
Assalamualaikummm...






Dalam kekangan masa yang begitu mendesak untuk melakukan asingment yang bertimbun yang perlu dilakukan... ana terbaca dalam 1 laman yang membincangkan mengenai agama.... Selepas ana baca sajak ini ia memberikan peringatan kepada ana untuk lebih beringat dan mengingat...





Malam pasangannya siang,

Jaga pasangannya tidur,

Rajin pasangannya malas,

Dan lelaki pasangannya perempuan.



Kerana perempuan adalah

pasangan kepada lelaki,

maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita

itu dapat memikat hati lelaki.

Bila berkata tentang terpikat,

maka ia ada hubung kait dengan nafsu.

Jika ia ada hubungkait dengan nafsu,

ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.



Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal

dengan iman.

Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah

Allah dan RasulNya dan menjauhi

laranganNya.



Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.

Simbol apa, semua orang tahu.

Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika

tidak dikawal dengan iman.

Maka mata lelaki i…
Imej
JANJI TUHAN PASTI AKAN BERLAKU








PADA AKHIR ZAMAN, ALLAH MENGHILANGKAN ILMU BUKAN DENGAN MENGANGKAT ILMU ITU KELANGIT TETAPI DENGAN MENGAMBIL ULAMA'....









Syeikh Al-Azhar, Syeikh Mohamed Sayed Tantawi meninggal dunia semasa melakukan lawatan ke Arab Saudi hari ini.







Tantawi banyak memberi sumbangan kepada dunia intelektual Islam dengan menghasilkan buku-buku agama, termasuk 15 jilid kitab tafsir al-Quran.



Tantawi dilahirkan pada tahun 1928. Beliau dilantik menjadi Sheikh Al-Azhar sejak 1996 di Universiti Al-Azhar - pusat pengajian sunah yang tersohor di dunia Islam. Kematian ulama yang disegani itu sudah pasti meninggalkan kesan yang cukup mendalam kepada masyarakat Islam dan antarabangsa. Sementara itu, agensi berita AFP melaporkan, anaknya, Amr Tantawi, berkata kematian bapanya merupakan satu kejutan yang tidak dapat digambarkan.



"Ahli keluarga allahyarham sudah membuat keputusan, Allah sudah memilihnya meninggal dunia di tanah Saudi, maka beliau akan dikebumikan di tanah perkuburan …

renungi kisah al qamah

Dengan tergopoh-gopoh, isteri Al-Qamah menghadap Rasulullah SAW mengabarkan suaminya sakit. Beberapa hari mengalami naza’ tapi tak juga sembuh.


“Aku sangat kasihan kepadanya ya Rasulullah,” ratap perempuan itu.

Mendengar pengaduan wanita itu Nabi SAW merasa hiba. Beliau lalu mengutus sahabat Bilal, Shuhaib dan Ammar untuk menjenguk keadaan Al-Qamah. Keadaan Al-Qamah memang sudah dalam keadaan koma. Sahabat Bilal lalu [...]

renungi kisah al qamah

Dengan tergopoh-gopoh, isteri Al-Qamah menghadap Rasulullah SAW mengabarkan suaminya sakit. Beberapa hari mengalami naza’ tapi tak juga sembuh.


“Aku sangat kasihan kepadanya ya Rasulullah,” ratap perempuan itu.

Mendengar pengaduan wanita itu Nabi SAW merasa hiba. Beliau lalu mengutus sahabat Bilal, Shuhaib dan Ammar untuk menjenguk keadaan Al-Qamah. Keadaan Al-Qamah memang sudah dalam keadaan koma. Sahabat Bilal lalu [...]
bu Farisya Khumaera baru saja pulang dari hospital kerana doktor menelefonnya sebentar tadi agar bergegas ke hospital dengan segera. Farisya Khumaera yang baru pulang dari sekolahnya berasa sedih dan pilu apabila terlihat notis daripada doktor berada di tangan ibunya. “Sya, sini kejap dekat ibu. Ibu nak cakap sikit.” Farisya Khumaera lantas pergi ke arah ibu kesayangannya. “Ibu, Sya dah tahu. Sya akan cuba hadapi ujian ini Ibu. Sya masuk bilik dulu.” Farisya terus masuk ke dalam biliknya dengan wajah muram. Dia menutup mukanya dengan bantal lalu menangis sepuas-puasnya. Lantas, dia beristighfar. “Astaghfirullah..Ya ALLAH, aku redha dan pasrah dengan ketentuanMu. Berjayakanlah hidupku agar aku dapat membahagiakan ibuku di saat aku tiada lagi nanti.” Farisya Khumaera menangis dan terus menangis. Kakaknya, Kamilah Firzana, yang baru pulang dari tempat kerja berasa sedih apabila melihat adiknya itu menangis. Lantas, dia berkata, “Sya, akak tahu apa sebabnya. Sya kena tabah ye. Percayalah,…

cerita utk mu sbg...........

Farisya Khumaera Binti Abd Rashid, seorang gadis dan pelajar sekolah menengah agama yang bakal menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini. “Alamak! Aku dah lambat ni nak pergi sekolah! Habislah aku!” Dia mengeluh sedari bangun daripada tidurnya. Farisya Khumaera sampai di sekolah pada pukul 7.35 pagi. “Ish..mesti budak pengawas berlagak tu ada! Asyik nak tulis nama aku saja!” Ngomelnya sendirian.




“Kau ni Isya asyik datang lambat saja! Kau buat apa kat rumah tu? Homework dah lah tak pernah siap. Datang lambat pula tu. Teruk betul!” Khairul Faris Bin Abd Rahim, seorang pengawas yang tegas dan sekelas dengan Farisya Khumaera memarahinya. “Sibuk je! Suka hati aku lah!” Mendengus Farisya Khumaera lalu pergi bergegas masuk ke kelasnya. “Assalamualaikum, cikgu” Dia memberi salam sebaik saja masuk ke dalam kelasnya dengan muka yang sedikit masam. “Awal kau datang Sya. Hehe. Pagi-pagi lagi dah muram ke??” Tanya Salina, teman rapat Farisya Khumaera yang duduk di sebelahnya. “Aku terbangun lambatla…

cerita utk mu sbg...........

Farisya Khumaera Binti Abd Rashid, seorang gadis dan pelajar sekolah menengah agama yang bakal menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini. “Alamak! Aku dah lambat ni nak pergi sekolah! Habislah aku!” Dia mengeluh sedari bangun daripada tidurnya. Farisya Khumaera sampai di sekolah pada pukul 7.35 pagi. “Ish..mesti budak pengawas berlagak tu ada! Asyik nak tulis nama aku saja!” Ngomelnya sendirian.




“Kau ni Isya asyik datang lambat saja! Kau buat apa kat rumah tu? Homework dah lah tak pernah siap. Datang lambat pula tu. Teruk betul!” Khairul Faris Bin Abd Rahim, seorang pengawas yang tegas dan sekelas dengan Farisya Khumaera memarahinya. “Sibuk je! Suka hati aku lah!” Mendengus Farisya Khumaera lalu pergi bergegas masuk ke kelasnya. “Assalamualaikum, cikgu” Dia memberi salam sebaik saja masuk ke dalam kelasnya dengan muka yang sedikit masam. “Awal kau datang Sya. Hehe. Pagi-pagi lagi dah muram ke??” Tanya Salina, teman rapat Farisya Khumaera yang duduk di sebelahnya. “Aku terbangun lambatla…