Jumaat, Julai 22, 2011

sandaran hamba hanya pd nya


.tatkala diri merasa serba kekurangan, ALLAH memujuk hati dengan ayat2Nya..Ayat yang berupa kasih sayang dan keyakinan..Sungguh ALLAH ITU MAHA PENYAYANG..
Maka Allah adalah sebaik-baik Penjaga dan Dia adalah Maha Penyayang di antara para penyayang…(Yusuf:64)

Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu; jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu (selain) dari Allah sesudah itu? Kerana itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakkal.(Al imran:106)

..bahkan barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekuawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.(Al baqarah;112)

..Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.
(Al Imran; 139)

Berbeza dengan makhluk…,ALLAH tidak memandang rupa,juga tidak memandang harta kekayaanmu,tapi yang dipandang adalah hatimu..

ALLAH itu Maha Pengampun.Al Ghaffur..At Tauwab..

ALLAH Maha Menerima Taubat.. Sebanyak mana pun kesalahan hambanya, ALLAH tetap akan terima.. ‘tanda ALLAH ingin menerima taubat kita, ALLAH membuka hati kita untuk bertaubat..’ Apabila taubat diterima , ALLAH akan jadikan segala pancaindera kita yang menjadi saksi lupa pada perlakuan dosa tersebut..

Doa yang paling Rasulullah sukai adalah Istighfar.. ALLAH juga berpesan,jangan putus asa dengan rahmatnya..Hanya ALLAH dapat menerima diri yang dhaif dan serba kekurangan ini seadanya….
..hamba berlindung denganMU Ya Allah,daripada kejahatan nafsu hamba,azab kubur dan juga siksa nerakaMu..

ALLAH itu Maha Lembut..Al Latif..

Takdir ALLAH ada bersama kelembutannya.. ALLAH akan bagi apa yang kita perlu..bukan sepenuhnya yang kita mahu.. ALLAH masih mengizinkan lidah dan hati ini menyebut ALLAH walau seringkali diri ini salah padaNYA.. Tiada nikmat yang lebih besar melainkan merasa bersama ALLAH.. Hanya ALLAH..

ALLAH itu Maha Pencinta.. Al Wadud..

Bahagia yang paling baik, adalah berada dibawah lembayung cinta ALLAH..-kata2 ahli sufi.

Cinta ALLAH utama tiada berakhir …Seandainya tiada cinta insan yang ikhlas buat diri ini,cukuplah jika cinta ALLAH yang mendiami hati ini... Cinta ALLAH tidak pernah mengecewakan..Bahkan mendatangkan kekuatan dan ketenangan..ALLAH akan sahut ingatan yang datang dengan ingatan yang lebih lagi.. Janji ALLAH,ALLAH akan melindungi kekasihnya.. Hadith qudsi tentang cinta ALLAH juga banyak..(siapa yang datang sejengkal pada ALLAH, ALLAH akan datang sehasta…….hinggga akhir ayat) ‘siapa yang mengingati ALLAH dalam berseorangan, ALLAH akan mengingatinya pada hari akhirat nanti,siapa yang mengingati ALLAH dalam ramai,ALLAH akan mengingatinya dalam perhimpunan yang lebih baik..’
..hamba akui susah untuk menghampiri dan menggapai cintaMU..namun hamba ingin….
..moga dituntuni hati ini dalam menggapai cintaMU..

ALLAH itu Maha Mengetahui... Al ‘Alim..

Baik yang hamba sembunyi atau nyata, ALLAH mengetahuinya.. ALLAH mengetahui kisah hidup hamba ini..dahulu, sekarang dan kemudian.. ALLAH mengetahui bicara hati dan tingkah laku diri ini tatkala bersendirian.. ALLAH mengetahui keinginan dan hasrat hati diri ini... Justeru, ALLAH merancang dan mentakdirkan yang terbaik buat diri.. Sentiasa pegang, bersangka baik dengan ALLAH..ALLAH amat memahami…tiada yang lebih memahami diri ini melainkan ALLAH…Hanya ALLAH..=)

.. Dan pada sisi ALLAHlah kunci-kunci semua yang ghaib; tiada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lohmahfuz).(Al An’am;59)

.. Dan rahsiakanlah perkataanmu atau lahirkanlah; sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati.(Al Mulk;13)

ALLAH itu Maha Berkehendak..

Tiada siapa yang mampu melawan kehendak ALLAH.. Kehendak ALLAH adalah yang terbaik. Bila ALLAH kata ‘kun’ maka jadilah..Tiada yang mustahil bagi ALLAH. Mustahil hanya pada kita.. Kehendak ALLAH adalah bersama kasih sayangnya..juga boleh jadi kerana kemurkaanNya.. Tiada lain, untuk menyucikan hambaNya. Dan membawa hamba lebih dekat padaNYA..

ALLAH itu Maha Mengabulkan..Al Mujib..

ALLAH mendengar dan mengabulkan setiap doa hambanya. Itu janji ALLAH..
Kekuatan bagi diri adalah doa..sentiasa sabar dan khusyuk dalam doa..
Jadikan hadith ini sebagai pendorong. Hadith Rasulullah saw..;..siapa yang dibukakan baginya pintu doa, pasti ALLAH membukanya pintu kasih sayang..(Tirmidzi)
Kata Ibnu Ata’illah juga;…. ‘apabila ALLAH ingin mengabulkan doa seorang hambaNya,ALLAH akan memberi kesungguhan padanya untuk berdoa dengan doa tersebut..’ Yakin dengan ALLAH.. Hanya pada ALLAH orang2 beriman itu bertawakkal..

ALLAH itu Maha memberi Petunjuk..

Tiada daya melakukan kebaikan dan tiada daya menolak kejahatan melainkan dengan izin ALLAH..Bukan mudah untuk seseorang itu mendirikan solat, mengingatinya dan berdoa..kasih sayang ALLAH,ALLAH memberi petujuk dalam hati ini untuk mendatangiNya walaupun penuh dengan debu kekotoran.. Al Fatihah, ayat 6 dan 7 adalah pemberianMU kepada hamba untuk diulang2..

‘syukurku memerlukan syukur yang lain..’..(kata2 rabiatul adawiyah)
Hebat hidayah dan taufiq ALLAH kepada rabiatul adawiyah sehingga beliau mampu mengungkap kata2 indah ini..
‘..cahayailah hati ini dengan petunjukMu Ya ALLAH..Sebagaimana Engkau mencahayai bumiMu ini dengan Matahari..’..bantu hamba untuk menyempurnakan ketaatan pada perintahMu ..

ALLAH itu Maha Melindungi.. Al Muhaiminun..

Setiap dari kita tidak lepas dari kesalahan..Salah satu sifat ALLAH, ALLAH amat melindungi kesalahan dan keaiban hambanya..dan kesalahan hamba sering ALLAH tutup..kadang2 takut ianya menjadi ‘istidraj’..nikmat ALLAH begitu banyak walaupun diri sering melakukan kesalahan..ALLAH juga pelindung dan penjaga yang terbaik..Tiada yang lebih baik selain berada dalam pelindungan ALLAH..

…YAKIN DENGAN ALLAH..
..ALLAH MENGETAHUI YANG TERBAIK..
..HAYATI KASIH SAYANG ALLAH..BERSANGKA BAIK PADA ALLAH..

~sebaik2 bekalan diri adalah TAQWA pada ALLAH~

‘ Barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
by we love islam 
syukran jazilan akhi hafiz 
 

 

Khamis, Julai 21, 2011

dinda di mana?

Dinda di Mana...
Penulis: Abu Aufa

Gelap masih menyelimuti lelap, bergelayut manja di pelupuk mata. Pulas, karena lelah lembur seharian mengalahkan dingin yang menelusup dari celah dinding. Hening, diselingi dengkuran halus yang silih berganti mengisi sunyi.

...'Uwaaa... uwaaa...,' tangisan si kecil memecah sepi. Kaget ! Mata mengerjap, perasaan pun masih mengawang. Aah, si kecil ngompol rupanya. Popoknya sudah basah, pingin diganti.

'Ma... ma... si kecil ngompol nih,' berbisik perlahan, sambil tangan membangunkan istri yang tampak sangat lelah.

Uwaaa... uwaaa... lebih kencang. 'Ma, bangun dong digantiin dulu tuh popoknya!' lebih keras. Sedikit menggeliat, alhamdulillah... akhirnya bangun juga,

'Bibik...!!!' Lho???


*****


Terlalu lama tinggal di Perumahan Mertua Indah kadang membuat sebuah keluarga susah mandiri. Dari suami selaku kepala rumah tangga yang kadang sulit mengambil keputusan sendiri, atau istri yang tidak terlatih. Seiring bergulirnya waktu, syukurlah rezeki semakin bertambah, akhirnya ngontrak rumah. Gak terlalu besar, tapi cukup untuk sebuah pasangan muda.

Kebahagiaan pun semakin bertambah, si kecil lahir di sela-sela kesibukan kita yang sama-sama bekerja. Kesibukan istri di sebuah perusahaan swasta pun berganti dengan rutinitas seorang ibu muda. Cuti melahirkan selesai, ia balik lagi dengan kesibukan rapat dan kerja, maklum wanita karir.

'Pa, cari pembantu ya, masa' setiap hari harus nitip anak ke ibu,' pintanya suatu saat. Seorang perempuan berumur, yang selalu berjilbab panjang warna pudar itu akhirnya menetap di rumah.

'Bik, bisa tuh kerja dengan baju panjang seperti itu?' tanya istriku sangsi, di suatu hari. 'Insya Allah bisa Non,' sahutnya sopan.

Entahlah, mungkin karena sikapnya yang penuh santun, atau pekerjaan yang selalu beres membuat kami betah memperkerjakannya di rumah. Istriku pun senang, lalu semakin larut waktu demi waktu dengan kesibukan mengejar impian.


*****


Uwaaa... uwaaa... Kembali tangisan si kecil membuyarkan lamunanku, aah... dinda, dimanakah kau berada?

Kesibukan siang malam melarutkan kewajibanmu, duhai adinda. Entah apa yang engkau kejar, status atau kedudukan-kah? Rasanya sudah cukup rezeki dari gajiku selama ini, entahlah, mungkin kau akan malu dengan status ibu rumah tangga karena dirimu adalah seorang sarjana. Lulus dengan IPK tertinggi, pujian karena ketekunan dan kepintaran membuatmu semakin melupakan risalah mulia sebagai wanita.

Bukan... bukan aku melarang, karena syariat pun membolehkan, tapi tidakkah kau merasakan hausnya kasih sayang buah hati kita akan peluk cium seorang ibunda? Tidakkah kau ingin menjadikan dirimu madrasah sehingga kelak dari keluarga kita akan lahir jundullah? Betapa kubutuh dirimu dinda, marilah bersama mengayuh bahtera.


*****


'Mama pulang...!!!' teriak si kecil sambil berlari memeluk tubuh mamanya. Tampak binar kerinduan yang membuncah di mata, sambil tak lupa menagih oleh-oleh yang entah keberapa kali selalu diterimanya. Tak lama boneka Winnie The Pooh-pun dipeluknya, 'Ma kasih ma...' hanya sesaat, dan dengan langkah kecilnya kencang berlari ke dapur dengan raut wajah gembira.

'Bibik, dibeliin mama boneka!!!' teriaknya, sambil bergelayut manja. Tak lama bibir mungil itu bercerita dengan logat cadelnya tentang beruang madu dan sahabat-sahabatnya, berceloteh penuh semangat diselingi tawa kecilnya. Begitu mesra.

Deg!!!

Dari balik pintu sepasang mata memandang dengan sedih, tanpa sadar mata yang selalu penuh semangat saat memimpin rapat itu pun berkaca-kaca. Hatinya perih setiap kali adegan itu terjadi. Kelebat jeritan rintih menyeruak dari relung jiwa wanita muda tersebut, 'Ia anakku, bukan anak perempuan itu!!!' Pedih, batinnya menjerit.

Tubuh yang selalu bergelora mengejar impian itu mendadak ringkih, jiwa goncang, dan berbalik menatapku yang sedari tadi memperhatikan dari kejauhan. Wajah penuh airmata, melunturkan make-up yang selalu setia menghiasinya. Kupapah istriku tanpa berkata apa-apa. Mungkinkah do'a yang selama ini terhatur kepada-Nya akan segera terjawab?


*****


Uwaaa... uwaaa... Lho, dinda di mana? Aaah... ternyata ia belum juga berubah, buruk sangka. Apakah aku lupa kalau ia kembali ada rapat kerja?

Uwaaa... uwaaa... lebih kencang. Duh dinda, dimanakah kau berada?

Terdengar langkah tergopoh-gopoh menghampiri, 'Cup... cup sayang. Ini mama nih, maaf ya tadi lagi sholat malam.' Ia membungkuk, lalu mengangkat si kecil yang tadi terbangun karena mimpi ke dalam dekapannya, memeluk dengan selimut kasih sayang, menepuk-nepuk lembut punggungnya hingga si kecil pun kembali terlelap.

Aku menatapnya dengan bahagia, ia pun tersenyum di balik mukena, dan kulihat wajahnya begitu bercahaya.


*IKATLAH ILMU DENGAN MENULISKANNYA*

Al-Hubb FiLLAH wa LiLLAH,

Abu Aufa [ferryhadary@yahoo.com]
(Buat para dinda di seluruh dunia, bekerjalah, namun jangan lupakan risalah mulia)

Rabu, Julai 20, 2011

I Believe (LYRICS)

I Believe (LYRICS)




When you're searching for the light
And you see no hope in sight
Be sure and have no doubtHe's always close to you
He's the one who knows you best
He knows what's in your heart
You'll find your peace at last
If you just have faith in Him



You're always in my heart and mind
Your name is mentioned every day
I'll follow you no matter what
My biggest wish is to see you one day



Chorus:

I believe
I believe
Do you believe, oh do you believe?


Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings
You're always in my heart and mind
Your name is mentioned every day
I'll follow you no matter what
If God wills we'll meet one day



Chorus
If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come

But surely they will fade away
If you just believe

What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through
I believe I believe, I believe I believe
And now I feel my heart is at peace



Chorus
I believe I believe, I believe I believe

 
                      hayati puisi-puisi indah i believe .
                         .insyaALLAH selepas ini saya uplodkan versi
                                         bahasa malaysia
                                                  

Ahad, Julai 17, 2011

Ingat kan daku akan bulan ramadhan yang bakal tiba

Pejam-celik-pejam-celik, sudah semakin hampir dengan Bulan Ramadhan....

Bulan puasa itu merupakan bulan latihan berjihad memerangi hawa nafsu yang loba dan tamak. Bulan puasa adalah bulan bercucuk tanam untuk akhirat, bulan menghasilkan bekalan untuk hari kemudian, bulan membersihkan dan menyuci diri dari berbagai dosa dan noda serta menghiasi diri dengan budi yang tinggi dan pekerti yang luhur.

Maka oleh itu hendaklah kita menyediakan diri kita dalam melaksanakan hak puasa dengan perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang baik dengan sepenuh hati, jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah.

Kita hendaklah berusaha menyediakan diri untuk menjaga benih-benih amal yang kita tanam di bulan Ramadhan itu kerana seorang yang menanam benih jika tidak membaja, menyiram serta memelihara pasti tidak akan mengeluarkan hasil yang baik apabila datang masa menuai tegasnya semasa berhadapan dengan Allah s.w.t.

Kita hendaklah mengelakkan daripada kebiasan-kebiasan yang memberatkan dan merugikan diri kita seperti berbelanja berlebihan, boros, suka berhibur, membuang masa dan bersembang yang tidak mendatangkan faedah kerana perkara-perkara tersebut adalah bertentangan dengan hikmat berpuasa. Sebaliknya hendaklah kita menyambut bulan puasa dengna cita-cita dan azam yang tinggi membanyakkan ibadah samada siang atau malam hari dengan kemahuan hendak melatih diri serta mensucikan jiwa.

Kita hendaklah mengucapkan tahniah di atas kedatangan bulan Ramadhan itu kerana ianya merupakan hak muslim ke atas muslim. Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yang bermaksud:

"Daripada hak seorang muslim kepada muslim yang lain ialah apabila mereka menerima kebaikan hendaklah kita mengucapkan tahniah."

Diriwayatkan oleh Ahmad dan Nasaie daripada Abi Khurairah bahawa Rasulullah s.a.w. sentiasa menggembirakan para sahabat di atas kedatangan bulan Ramadhan, bulan yang membawa rahmat serta nikmat yang tidak terhingga kepada mereka yang berpuasa, bulan melebur dosa dan memerdekan hambanya dari azab api neraka.

Rasulullah s.a.w. menggembirakan para sahabatnya dengan sabda baginda:

Ertinya: "Sesungguhnya akan datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, Allah mewajibkan kamu berpuasa di dalamnya. Pada bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, dikunci semua pintu neraka, dibelenggu semua syaitan. Di malamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang tidak memperolehi kebajikan pada malam itu berertilah diharamkan baginya segala kebaikan untuk dirinya."

Terkadang-kadang Rasulullah s.a.w. mengucapkan kepada para Sahabat ucapan yang bermaksud:

"Telah datang kepada kamu bulan Ramadhan Penghulu segala bulan , maka selamat datanglah kamu kepadaNya. Maka telah datang bulan puasa membawa segala macam keberkatan. Oleh yang demikian muliakan tetamu yang datang itu dengan seberapa baik."

Daripada hadis-hadis di atas dapatlah kita membuat kesimpulan:-

1. Bahawasanya bulan Ramadhan adalah bulan istimewa bulan yang penuh dengan keberkatan dan rahmat dari Allah s.w.t. Sewajarnyalah setiap muslim mengambil kesempatan daripada ketibaan bulan Ramadhan Al Mubarak ini dengan memperbanyakkan amal-amal soleh samada disiang hari atau dimalamnya.

Bulan Ramadhan adalah bulan pendidikan dan latihan maka setiap orang yang menerima kedatangan bulan Ramadhan ini hendaklah membuat persiapan yang sekucupnya samada dari segi jiwa, fizikal dan spiritual.








-Semoga Bulan Ramadhan Kali Ini Memberi Seribu Rahmat Kepada Kita Semua-

memberi ketenangan di jiwa dan rohani serta jasmaniClick Me~

min http://khazinatulasrar94.blogspot.com

bulan ram

Pejam-celik-pejam-celik, sudah semakin hampir dengan Bulan Ramadhan....

Bulan puasa itu merupakan bulan latihan berjihad memerangi hawa nafsu yang loba dan tamak. Bulan puasa adalah bulan bercucuk tanam untuk akhirat, bulan menghasilkan bekalan untuk hari kemudian, bulan membersihkan dan menyuci diri dari berbagai dosa dan noda serta menghiasi diri dengan budi yang tinggi dan pekerti yang luhur.

Maka oleh itu hendaklah kita menyediakan diri kita dalam melaksanakan hak puasa dengan perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang baik dengan sepenuh hati, jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah.

Kita hendaklah berusaha menyediakan diri untuk menjaga benih-benih amal yang kita tanam di bulan Ramadhan itu kerana seorang yang menanam benih jika tidak membaja, menyiram serta memelihara pasti tidak akan mengeluarkan hasil yang baik apabila datang masa menuai tegasnya semasa berhadapan dengan Allah s.w.t.

Kita hendaklah mengelakkan daripada kebiasan-kebiasan yang memberatkan dan merugikan diri kita seperti berbelanja berlebihan, boros, suka berhibur, membuang masa dan bersembang yang tidak mendatangkan faedah kerana perkara-perkara tersebut adalah bertentangan dengan hikmat berpuasa. Sebaliknya hendaklah kita menyambut bulan puasa dengna cita-cita dan azam yang tinggi membanyakkan ibadah samada siang atau malam hari dengan kemahuan hendak melatih diri serta mensucikan jiwa.

Kita hendaklah mengucapkan tahniah di atas kedatangan bulan Ramadhan itu kerana ianya merupakan hak muslim ke atas muslim. Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yang bermaksud:

"Daripada hak seorang muslim kepada muslim yang lain ialah apabila mereka menerima kebaikan hendaklah kita mengucapkan tahniah."

Diriwayatkan oleh Ahmad dan Nasaie daripada Abi Khurairah bahawa Rasulullah s.a.w. sentiasa menggembirakan para sahabat di atas kedatangan bulan Ramadhan, bulan yang membawa rahmat serta nikmat yang tidak terhingga kepada mereka yang berpuasa, bulan melebur dosa dan memerdekan hambanya dari azab api neraka.

Rasulullah s.a.w. menggembirakan para sahabatnya dengan sabda baginda:

Ertinya: "Sesungguhnya akan datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, Allah mewajibkan kamu berpuasa di dalamnya. Pada bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, dikunci semua pintu neraka, dibelenggu semua syaitan. Di malamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang tidak memperolehi kebajikan pada malam itu berertilah diharamkan baginya segala kebaikan untuk dirinya."

Terkadang-kadang Rasulullah s.a.w. mengucapkan kepada para Sahabat ucapan yang bermaksud:

"Telah datang kepada kamu bulan Ramadhan Penghulu segala bulan , maka selamat datanglah kamu kepadaNya. Maka telah datang bulan puasa membawa segala macam keberkatan. Oleh yang demikian muliakan tetamu yang datang itu dengan seberapa baik."

Daripada hadis-hadis di atas dapatlah kita membuat kesimpulan:-

1. Bahawasanya bulan Ramadhan adalah bulan istimewa bulan yang penuh dengan keberkatan dan rahmat dari Allah s.w.t. Sewajarnyalah setiap muslim mengambil kesempatan daripada ketibaan bulan Ramadhan Al Mubarak ini dengan memperbanyakkan amal-amal soleh samada disiang hari atau dimalamnya.

Bulan Ramadhan adalah bulan pendidikan dan latihan maka setiap orang yang menerima kedatangan bulan Ramadhan ini hendaklah membuat persiapan yang sekucupnya samada dari segi jiwa, fizikal dan spiritual.








-Semoga Bulan Ramadhan Kali Ini Memberi Seribu Rahmat Kepada Kita Semua-

memberi ketenangan di jiwa dan rohani serta jasmaniClick Me~

min http://khazinatulasrar94.blogspot.com