Khamis, Disember 29, 2011

cerpen -kembali lagi



kembaliku padamu
                             bukan lah kerna ku                                 
    mencintai mu tapi kerna ku inginkan
cinta kpd maha pencipta..

“assalamualaikum selamat pagi “, sapaa gadis belasan tahun ..dgnnya ku cuba memahami siapa diriku sebenarnya , dgnnya ku berada di bumi ALLAH ..dgnnya ku bersama mereka yg lain dlm pertempuran ini ..
ku memjejaki bumi al-islah ini
ketika aku memasuki pintu gerbang ini .
perasaan gemuruh ku menerpa ku .
.ketakutan menghantui ku .
.keluh kesah dlm dada ku hya ALLAH yg tahu…

Batinku melangkah demi langkah sehingga berada dihadapan van berwarna hijau tua ..
dan ketika itu aku lihat terlalu ramai berpusu –pusu menaiki van hijau tua …

“kak asal lambat hr ni , kalau tak kami semua tinggal akak tau”
"Ala abah akak ada kerja hr ini ..” ..kami berdua  buntu ..mencari idea utk berhujah ..hya kedengaraan radio dipasangkan ..

nisa !  nama panggilanku … aku menoleh kearah suara yg memasuki gerbang telingaku ..rupanya kakak eton ,

"nisa ambil STAM ka ? buat yg terbaik tau.." kakak eton memberi motivasi kepada ku . Hati terasa tenang teramat sangat . Dua tahun yang lepas aku pengajian ku di  MTID . Kemudian nya aku ambil imtihan STAM . Dah lama ku tak ziarahi mereka .keramat kerinduaan tu aku padam kan letakan jauh-jauh kerana ku sekarang menempuh jalan pertama ku .

"InsyaALLAH  kakak eton"  

"Hbis tu nak ambik kos apa ?”

"Ehm …kos pngajian islam "
Insyaallah …

Nak lanjut kat mana ? “ , mesir ka .jordon ka

"Kalau ada rezeki inyaallah nak gak belajar  di luar Negara'  ku memjawab bersungguh2 . sesungguh nya aku benar2 ingin kan pengajian ku berada dibumi anbiya . 

“insya ALLAH “
AMIN..YA RABBI …ku membisk dlm hati …amin ya rabbi
Smoga impian ku termakbul …

 Aku dan akak eton buntu masing-masing berdiam seadakala ku ndiri melihat wajah akak eton mengingati aku di mahaad …peristiwa  di mahaad membuat aku tersenyum sendiri …

Apakah ku boleh mengulangi kisah yang lalu?

Radio ikim menjadi wadah halwa telinga waktu pagi ..dan menghayati lagu-lagu di putar ..
Aku pulak  tersengih seseorang diri takala melihat wajah pemandu arah kami memputarkan volume yang tinggi apabila nasyid aiman  dinyanyikan ..
Tapi ..mungkin tengah layan perasan ..sendiri  kot? Aku cuba membuat andaian sendiri  jika benar manusia itu jatuh cinta kepada dunia maka mereka  kehilangan sesuatu berharga..utk mereka .
Kadang –kadang kehidupan kita perlukan cinta ..kerana cinta lah kita mengenal siapa pencipta , kerana cinta lah kita mengenal  masyrakat disekeliling kita …

Cinta itu fitrah semulajadi insan, ianya adalah satu keperluan dlm kehidupan..Namun masalahnya wujudnya cinta terlarang antara insan, bila mana cinta itu menafikan peraturan yg telah ditetapkan oleh Tuhan..Ketika itulah FITRAH telah menjadi FITNAH. Bila kehendak semulajadi tidak disalurkan mengikut peraturan, maka akan berlakulah kekalutan dan kemusnahan dalam percintaan.. Bukan dinamakan cinta jika menafikan peraturan Tuhan, kerana cinta itu sebenarnya mendekatkan lagi jiwa seorg insan kpd Tuhan, namun jika ia sudah berlaku sedemikian, itulah tanda ianya sudah menjadi kehendak nafsu didlm jiwa insan...


Kerana cinta kita wujud di dunia  ini

Ku cuba melayan perasan diri ...dan dikala itu perasaan cinta timbul di hati
Aku cuba
Menghayati kata –kata dari penulis ustaz pahrol juoi

Bahagia itu bukan hanya di hujung jalan tetapi bahagia itu ada di sepanjang jalan. Temuilah bahagia ketika kita mencarinya.  Carilah bahagia yang di sepanjang jalan itu dengan menggenggam rasa cinta sentiasa dan selamanya.

Carilah harta, tetapi genggamlah cinta. Carilah kemewahan hidup tetapi peluklah cinta itu sekuat-kuatnya. Jangan diabaikan cinta itu walau sekelip pun. Maknanya, tunaikanlah hukum-hukum cinta dalam apa jua pun keadaan.

ku cuba selitkan mindaku dengan kata –kata dari imam ghazali rhm.

Barangsiapa mengakui 4 perkara tanpa disertai 4 perkara yang  lain,maka dia adalah pendusta. Barangsiapa mengaku cinta syurga tetapi tidak beramal dengan ketaatan,maka dia pendusta. Barangsiapa mengaku cintakan Nabi Muhammad s.a.w tetapi tidak cinta kpd ulama' dan fakir miskin,maka dia adalah pendusta. Barangsiapa mengaku takutkan neraka tetapi tidak meninggalkan maksiat,maka dia adalah pendusta. Barangsiapa mengaku cinta Allah tetapi keluh kesah dengan ujian-Nya,maka dia adalah pendusta.

ku mengakui bahawa diriku jua pernah mencintai seseorang  namun ku jua insane yang mudah mengalah dengan takdir .



Ya rabbi …Kekadang ku lemah , ku selalu tersungkur dek dipandang oleh insan – insan mu Namun ku jua tidak mampu menahan nya Ya ALLAH Semoga engkau lindungi lah aku dari fitnah dunia 

Mata ku tiba 2 terasa ditiup angin  , dan ku terlelap sedikit …ketika itulah fikiran ku terkenang ketika ukhuwah aku dan sahabat ku terjalin

“Aiwah , bgus anti .., “
Sama –sama , sahabat … kita berjalan bersama menjadi kita lebih kuat kan, dan menghadapi  bersama-sama .keluh sahabt ku .

ku bingung dengan keluhan sahabat aku

“anti kenapa ? ada masalah ke?..” soalan ku ibarat angina ditiup sahaja . Wajah itu memandang ku dengan menetap dengan seribu pertanyaan .

ku memeluk tubuh nya . Ternyata sahabatku walaupun dia sekarang berkedudukan yang jauh daripada ku . Dia cuba menghampiri ku dan sahabat yang lain tetapi ibu dan ayah nya sering kali beringatkan dirinya supaya jauhkan daripada  kami. Sedih  teramat sangat . IbuBapa nya berlainan Agama Mungkin itu lah punca nya .
ku tidak perlu bersangkaan terhadapnya kerana dia ialah sahabat ku

SAHABAT

ku mengasihi mu kerna LILLAHITAALA
ku mencintai mu kernaNYA .
ku menyayangi mu kerna DIA .
DAN AKU SUNGGUH CINTA AKAN KAMU KERNA ALLAH SWT .

justeru itu aku memilih jalan ini sebagai jalan ku pertemukan hidayah kepada mereka

            IZIN KAN KU YA SAHABAT …
.