Catatan

Tunjukkan catatan dari Jun 24, 2012

Oh Tuhan ..

Ya Allah, Kami  hambaMu yang kerdil  mengadah tangan kehadratMu Tuhan yang maha Menguasai segala sesuatu. Tuhan yang Maha Kaya, Tuhan yang Maha Mengetahui Engkaulah Tuhan yang memiliki seluruh sifat-sifat kesempurnaan, Kami akur kepadaMu Allah,
Tuhan , dengan segala suci hati,dan dengan rasa yang kudus lagi mulus kami mohon diampunkan segala dosa-dosa kami, sama ada  dosa itu kami lakukan secara sedar atau sebaliknya dosa yang dilakukan sengaja atau secara tidak sengaja.
Ampunkanlah dosa zahir mahupun dosa-dosa batin kami.
Ya Allah, Pada saat kami diraikan ini ingin jua kami  menitipkan sebaris doa minta keampunan buat insan tercinta ibu dan ayah kami Ampunkanlah segala dosa mereka, bahagiakanlah mereka ya Allah, damaikanlah mereka Ya Allah pada kehidupan ini dunia
andaikata mereka sudah tiada lagi di dunia ini kami mohon tempatkanlah mereka bersama-sama para Nabiyyin,siddiqin, syuhadak dan solehin
sesungguhnya jasa mereka kepada kami sangat besar, berapa banyak air mata yang tumpah berapa banyak doa untuk keb…

Cinta anta dan anti

Imej
~CINTA ANTA DAN ANTI~"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)

"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Bagi mereka yang mempelajari kedua-dua ayat dan hadis di atas, apa yang difahami ialah semua mukmin itu bersaudara dan juga ia menerangkan tentang tanggungjawab seorang Muslim kepada saudaranya yang lain.

Selain daripada kedua-dua ayat dah hadis di atas, berdozen lagi dalil-dalil yang menunjukkan kewajipan seseorang Muslim mencintai, mengambil berat, membantu, bersikap peduli dan juga mengasihi saudara seagamanya. Perkataan "ukhuwah" yang bermakna "persaudaraan" seriang dijadikan tema untuk persaudaraan ikhlas yang bertunjangkan iman dan takwa ini.

Kisah-kisah para sahabat yang berkorban dan berjuang untuk para sahabat masing-masing menjadikan contoh teladan kepada generasi Muslim zaman moden. Inilah yang menjadi pengamalan anak-ana…

sepintas bersama sambungan novel diantara dua cinta

Tuhan pemilik segala kejadian … kurniaan yg tiada tolak banding nya krnnya aku yakin bisa mengharungi kehidupan ini iaitu dengan nya aku yakin ia akan membawa aku dan keluargaku  ke pelabuhan akhirat dengan selamat ….ia ialah iman dan juga nikmat islam ..  tidak kurang nya aku  mempunyai  nikmat kesihatan , aku punya  segala perlukan kemampuan  dari keluarga ku sahabat ku serta masyarakat sekeliling ku . tidak tercapai kemampuan ku untuk lakukan nya seorang diri  Ya , dialah yang memberikan aku peluang dalam hidup ini untuk menjadi yang terbaik di kalangan yang dikasihinya  ,   kerna -NYA ku masih  berada di medan jihad ini , merantasi jalan –jalan  serta dugaan  yang menimpa . ku cuba mengagahi tulang susuk ku  melakukan penghijrahan sepertimana di zaman Rasululllah saw dahulu  bersama sahabat baginda saw  . .
perjalanan ku  kerna  menuntut kebahagiaan didunia dan diakhirat . Sesungguhnya ku perlukan pertolongan dari mu


                  Ya ALLAH .. Ku perlukannya  mendidik ku menjadi …

Novel 2 -

KATA HATI 1

Dalam mengharungi liku2 kehidupan , adakala diri kita akan terjatuh. Tidaklah semestinya diri kita berada di rangkin pertama didalam setiap ujian , ALLAH SWT berikan ujian kepada kita hanya untuk menguji keimanan kita terhadap nya , apakah kita bersedia menghadapi nya atau sebaliknya ia terpulang keatas diri kita mencorak kehidupan kita yang terbaik atau tidak , perjalanan kehidupan tidak seperti di alam novel mahupun dialam fantasi tetapi hakikatnya ia adalah reality dalam kehidupan tidak seperti kita melihat di kaca TV ataupun cerekarama , mereka hanya berlakon kan semula , padahal segalanya yang ada di alam ini itulah di namakan alam kehidupan ( alam bilha`yah) .
Dan di dalam kehidupan itu ada seribu cerita yang harus aku tempuhi, ada kala nya ketawa, kesedihan, semuanya bermain perasaan semua itu aku perlukan keimanan kepada nya. keimanan kepada yang maha ESA .
Dalam ku mengejar impian, ada seribu kesusahan dan kepayahan. keteguhan hati perlu kuat dan tabah , kece…