Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari 28, 2016

Aku kau dan dia

Ada beza antara kita dan dia,
Juga ada beza antara kita dan mereka.Hidup ini ada pelbagai rona warna,
Jikalau semua seakan sama,
Maka tiada seri yang dapat mengindahkan.Ada sebab mengapa sesuatu itu berlaku,
Dan ada sebab mengapa Allah hadirkan kita dalam sesuatu situasi.Bukan hanya sesuatu yang sia-sia,
Semuanya terselit hikmah yang dapat kita guna pakai.Gerabak hidup ini tidak bergerak semudah yang kita sangka,
Ada masa-masa akan ada sesuatu yang datang menghalang,
Dari gerabak ini meluncur dengan lancar.Dan yang hadir itu semuanya berada dalam kemampuan kita,
Allah uji berdasarkan kekuatan kita.Dalam lemah-lemah kita,
Ada Dia yang sentiasa beri kekuatan pada kita.Maka --Mengapa memilih untuk berada di situ,
Sedangkan perjalanan hidup itu masih panjang untuk kamu terokai?Ayuh bersamaku,
Kita telusuri medan ini.Hingga nanti,
Kita bakal berjumpa dengan mereka-mereka yang sedang berehat di alam sana🌸#TheContenganhttps://telegram.me/TheContengan

Segmen from blog the other side

Imej
Assalamualikum...wrt
Apa kabar?
Today hari jumuah. It was barakah,
So I do this segmen about Something must bloger what to do.
Nurzayani... she was 23 above for me,but her married. Wow.
Segmen nie fasal kita follow dan follow back..tambahkan kenalan menjadi beribu..wahahah...Jadi ini untuk awak Zayani...thank layan kerenahan saya ye.

Apa erti sabar?

بسم الله الرحمن الرحيم☝😺 Apa erti S A B A R?
Sabar dari segi bahasa ialah menahan/mencegah. Dari segi istilahnya, menahan diri dari membuat perkara yang tidak baik/tidak sepatutnya di buat.☝😺 Apa erti U J I A N?
Ujian agak general tetapi yang di fokuskan di sini adalah ujian sebagai sesuatu yang apabila dilalui, ianya susah/terasa sakitnya. Selalunya, ujian adalah sesuatu yang tidak diingini.☝😺Kenapa kita perlu sabar apabila diuji?🔹Kerana Allah suka orang-orang yang sabar.💕Allah SWT berfirman:Dan berapa banyak dari Nabi-nabi (dahulu) telah berperang dengan disertai oleh ramai orang-orang yang taat kepada Allah, maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (ugama) Allah dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar.
[Ali Imran:146]🔹Kerana apa bila diuji, bersabar itu lebih baik. 💕Abu Yahya Shuhaib bin Sinan RA berkata, bahawa Rasulullah saw ber…

Post segmen : #Family Blogger

Imej
Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah,  nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.”
 Surah al-Nahl, ayat 18.


Assalamualaikum... Dalam Bulan nie..harap-harap  bolehlah join segmen sahabat blogger. 
Tag : saf

ALLAH cinta Awak

Imej
Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... 
“Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.”
 Surah al-Nahl, ayat 18.

Tolonglah plz...baca artikel ini,
kalau korang betul-betul nak hayati 
korang buka korean song..
korang rasa hati korang betul-betul 
terisi.

p/s : lagu itu ikut suka korang ye.
1) Hayatilah hadis ini wahai kawan. Hayati dengan mata hati. Hayati. Kalau boleh, selepas kau menbaca hadis ini, kau pejamlah mata. Pejam dengan tenang, dan menangislah. Nabi bersabda:
“Sesungguhnya, jika ALLAH MENCINTAI HAMBANYA, Allah akan memanggil Jibril lalu berkata, ‘Wahai Jibril! Aku mencintai dia, maka, cintailah dia!!.’ Maka, Jibril pun mencintai dia. Lalu, Jibril menyeru penduduk langit, ‘Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai dia, maka, cintailah dia!!.’ Maka, penduduk langitpun mencintaiNya, sehingga Allah jadikan dia dicintai oleh penduduk bumi!”(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Lihatla…

Kata-buat ( tak sama ya tak)

Imej
Macam biasa, pas solat. Pak imam ngn bang bikai bertenggek di tangga surau.
"Apa khabar tahajjud kau?"
Pak imam tanya. Terpele'ot soalan menikam jiwa raga betul.
Bang bikai sengih-sengih sambil mencari kutu di kepala pak imam. PIAPPPPP
"Lama dah tak buat sebenarnya. Entahlah, kalau tidur je, terus sedar-sedar dah pukul 6.30 sekarang ni. Kadang rapat pukul 7." Bang bikai jawab selamba tak bersalah pun.
Pak imam menggelengkan kepala. "Bilalah kau nak jadi muslim yang baik macam ni. Manusia ni, hebat berkata-kata kebaikan di internet zaman sekarang ni. Tapi, saat menuntut untuk menunaikan kata-kata, majoritinya tumpas. Nasihat suruh tahajjud. Tapi, dia sendiri tidur lewat menatap komputer. Tutup komputer, sambung di fon pula. Dah baring pukul 11 malam, pukul 3 pagi masih online. Habis di Facebook, sambung di Twitter, kemudian di Instagram, lepas tu di Telegram.Ya Allah, hati letih, tapi nafsu tidak pernah puas. Badan letih, tetapi mata yang tidak dididik teru…