Jumaat, Mac 11, 2016

Diaries...Aku bagai rebah di bumi.

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

Aku Sebagai cucu terasa sedih 
mengelumang jiwa pedih 
dan teringin menangis sepuasnya.
Aku percaya pasti ada hikmah nya
 walaupun aku tak tahu bagaimana
 terasa perit dan sakit nya ditanggung. 
Meski aku ini seorang pendiam. 


Percayalah 
hidup ni daripada nya.
dan
akhir 
kembali pada nya. 

---Entah macamana,aku terbuka wassap umie,adik2 umie cakap pasal tok cah.Kesihatan tok cah barangkali.TOK baru keluar dari hospital TIGA hari lepas sebab2 kaki tok cah seakan tebuan gigit.Tok wan pula ada sakit tergetar2 tak boleh diam barangkali.Sekali aku cuba kata."eh dah diam "Tok wan gelak. 
Aku ingat lagi " jika ada sisi sedang sakit cuba gembira,mungkin dengan kegembiran tu hilangkan sakit ditanggung."

 I believe Allah swt must do something that were know about it.

0130
kg tobiar pendang

Khamis, Mac 10, 2016

Selamat malam....someone least novel cinta

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

Kamar hatiku sekian lalu..
tenang dan sepi kekosongan 
aku mencari insan sejati
didunia...ohoho....




ok....Bila cakap mengenai seorang lelaki ataupun wanita.Seringkali bermata bulat,mabye...tapi bila soal agama je terus gantuk dan rasa nak tarik bantal dan selimut...enak nye.

Untuk hari ini,aku rasa dah jatuh cinta pada seseorang manusia bergelar "someone"...wahahah.I begin admer for he.Kemudian aku rasa feel yang tak macam orang lain.Sudah lah.asyik dengan cintun je.Kok nak tulis novel OPPP SARANGHEO bila ? Betul ke ejaan tu???

so...ITU cuma hook untuk permulaan agar korang baca artikel nie..(mati kipas sudah) dan terasa nak gelak2 sambil guling atas katil. 
:)


sebenarnya sehari ini,aku cuba lah nak cari idea,dah habis akal dah fikir macamana nak tulis semula.Kemudian rasa nak buka youtube.banyak masa aku habis gara nak tengok rancangan tu.errkk.
lonely...Tengah malam bebuta nie,Umi pulak habiskan kerja sekolah.Alah..jadi guru teacher kan ada kerja sekolah.pastu pulak adik kecik disebelah sedap je tidur.Setiap malam asyik kacau dia.cubit pipi tarik tangan.Tak ada benda nk buat.sambil tunggu laptop loading..lambat gela loading laptop nie.pakai acer tahun berapa tah?rasa baru je beli tapi kenapa dah loading lama sangat. 

Sambung balik....
kisah ada seorang lelaki (inshaALLAH dia akan ditulis dalam novel kisah cinta tak kesudah ),Pada orang lain.biasa je tapi dia sangat ramai peminat.watak dan perwatakan dia yang menyebabkan aku nak tulis dalam novel tu.

siapa dia ?
sangat dirahsia kan ...maaf ye....

-Dia suka Kucing..dan dia ada dua ekor kucing..yang comel montel gebu dan gedebak besar penuh bulu..putih dan tompok ..nama kucing dia ...tak ingat lah..

-Dia suka bunga..suka tata bunga dia nampak kemas...mat bunga ke?eh!! Tak lah....dia macam lelaki lain. 

- Dia suka main drum...Drum solo...
-Dia sangat baik pada kawan dia..ahli dia dan orang duduk sebelah dia. yang paling ketara dia muda tapi macam orang tua. (macam umi dulu,suka kawan dengan tok nek ).

happpppII..kejap....awak nie dah meraweng ke ?atau awak nie tengah hilang bayang2 awk sendiri...?



akhir sekali...
mungkin ada terlepas pandang pasal dia...
untuk pengetahuan korang...sebenarnya ana tak pun admir lebih cuma dia cuba beri ide untuk menulis novel berkongsep cintun...entah le...macam2 dah tulis,kejap thriller dan kejap beralih cintun pulak..

ok..sampai sini ..ye 
esokupdate balik ye. 
in shaaALLAH ...

ohya ....tadi ada gerhana kan...korang ada berdoa ke atau solat gerhana ke ? untuk korang yng boleh solat.????

Dadadaa...
selamat malamm/
ma`at salamah wa ila liqa...:::)




Isnin, Mac 07, 2016

Biar Gambar bercerita

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

Awak semua wajib baca k...

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

Ok....start menulis novel balik..mungkin bukan novel terbaru tapi hanya lah novel berkonsepkan thrirrler..

Jom baca dan komen



Ketika penerbangan ke Kuala lumpur ke singapora.Aku sebenarnya merasa kaget dan gerun oleh kerana ini penerbangan pertama aku ke sana.Posisi yang aku sukai ketika aku berada didalam badan kapal,disebelah tingkap.Aku boleh melihat dari arah atas kelihatan sungguh kecil dan tersedar aku bahawa ada pencipta yang mencipta semua ini. Wajah ku berpaling ke arah kiri dan kelihatan seorang wanita muda memegang seorang anak kecil dan disisi nya seorang lelaki yang tampan dan berkaca mata. Aku pandang semula arah kanan sememangnya tidak pernah terlepas dari kecantikan alam. Kemudian datang seorang pramugari berrambut sanggul dan senyuman manis apabila dia pamir di kanan.

“Encik hendak  apa?”tanya dia sambil bibirnya tidak lekang dengan senyuman.

“mungkin saya hendak  air milo”Aku menjawab bersahaja. Alangkah terkejut wajah perempuan itu tapi ditutupi wajah manis dan memberi segelas air kosong.

“Ah...tak ada ya,tidak mengapa.”aku menjawab,tanpa memandang muka nya,dia cepat-cepat tinggalkan aku sendirian.


“kenapa ah,tak akan lah diatas kapal ni air milo itu tak ada?”rungut aku.

Ahad, Mac 06, 2016

#Untuk awak DAN AKU DAN SEMUA

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

InsyaAllah orang yang bertaubat lebih mulia dari orang 

yang tidak bertaubat walaupun dia tak pernah berzina

. Kalau kau bertaubat sungguh-sungguh iaitu taubat nasuha, 

kau ibarat bayi yang baru lahir. 

Bergembiralah!




 qoute 

copypaste




Seriusly..


aku sukakan penulisan 

mereka..

Walaupun mereka tegas (sentap) dan nak join dengan mereka.(mereka terima ke)

Tapi kadang-kadang sentapan itu perlu, takut jiwa nie terlampau sangat di zon selesa sehingga hati ini dah tak perlu ubat rohani.

Hari ini sahaja aku nak berkongsi dengan korang semua in Shaa ALLAH lebih dari 10 mungkin. 

Ok..Taubat nasuha.Taubat yang sungguh-sungguh dan tak akan ulang lagi kesalahan itu. 

bila cakap soal taubat nasuha,bukan golongan yang berbeza sahaja kena tapi Golongan  agama juga.

kita manusia biasa,
yang hanya tidak tahu bila dosa itu dibuat.
tak tahu bila  MAUT itu jemput.
kalau korang rasa yang penulis-penulis menulis soal agama dan lain.
korang silap. 
sebab kitorang pun macam korang jugak.
bukan maksum dan tak ada debu dosa. 

lebih lagi macam aku..ada belajar agama dan status agama.tahu yang mana boleh dan tak boleh 

-Untuk korang-
kalau korang rasa apa yang buat itu diperhati oleh dia. korang rasa nikmat takut dan gementar tu ada-


Jangan putus asa dan jangan berhenti berharap kepada 

Allah Kerana Dia tidak pernah mengecewakan.


Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang 

beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan
 
dan pengajaran Allah 

serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan 

(kepada mereka)?

Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang 

yang telah diberikan Kitab

 sebelum mereka, setelah orang-orang itu 

melalui masa 
yang lanjut maka hati 

mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya

 orang-orang yang fasik - derhaka."

(Surah Al-Hadid 57:16)


0218 subuh
p/s selesema pula.













Entri cerita hari ini.

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

Pertama : Tahniah dn mabruk ntk korang adik-adik sbb dah berjaya dalam SPM 
                   (walaupun dah berhari-hari habis masa keputusan itu tapi oleh kerana keeksiate nya untuk lakar pada korang semua )

Kedua : My handphone broken,Skrin pecah retak tak boleh guna.tak boleh sentuh tak boleh hapdet telegram (channel sendiri) dan iG. EH...TAPI semua nya ada hikmah. mungkin jugak aku terlalu sangat terleka.

ketiga : Tok cah aku sakit.Haritu sakit nya dipinggang,tetapi sekarang nie sakit nya disendi.takut lah kalau-kalau kena Gout. kemudian bila tok cah cakap yang tok larat,aku terasa makin nak jauh dan nak mengadu sembuhkan sakit dia. Tok nampak aku tok panggil Mursyida,tok tak larat dah" itu yang aku sempat tangkap.
Tok terlihat tidur diatas katil.Mulanya aku nak ambil gambar send untuk adik aku di oversea.tapi aku pendamkan balik niat aku,
selepas tu,kitorag dgn seberapa yang ada,duduk satu halaqah dan bincang macamana kitorang nak urus. 
Pak ngah...kata2 dia sangat menusuk,tersusuk bagai jarum yang tajam tikam jantung 

"Bila Emak dah tak da,masa itu tak da guna dah meratap wajah emak.Pandang wajah emak nie bagai berperang dimedan jihad."

aku dok sebelah umie pegang erat2 baju ummie( kalau pegang tangan nanti siap kena kata das sikit "awat dah buang tabiat/atau kena libas dengan tangan adik mariah.)

p/s aku rasa dalam latop aku nie masih ada kot gambar tok cah.Yang baik tapi tegas.tak mau kehilangan tok. 

kelima : terasa dah panjang sangat kan...perkongsian kecik nie..jadi nak korang berehat dan selamat tidur sambil ulit mimpi indah belaka. moga hidup korang rasa bahagia dan yg penting sekali ALLAH sentiasa redha dengan korang dan sayang cinta love sama dengan korang. Selamat tinggal 

0152 subuh
6/3

Untuk Awak WANITA SOLEHAH

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.






Nama aslinya adalah Ghaziyah bintu Jabir bin Hakim ad-Dausiyyah, atau lebih dikenal dengan gelar Ummu Syuraik. Ia adalah salah seorang wanita Quraisy yang berasal dari kabilah Ghathafan yang sangat disegani oleh bangsa arab kala itu. Ia adalah istri Abul Akr ad-Dausi.

Ketika cahaya iman mulai menerangi Makkah, dan sudah mulai terdengar pula kenabian baru oleh Ummu Syuraik, maka ia yang merasa tertarik dengan dakwah Rasulullah tersebut segera mencari tau dan terus mengikuti perkembangan yang ada. Tak lama, ia pun bergabung dalam bahtera iman bersama orang-orang terdahulu yang masuk Islam. Ia ikrarkan keislamannya di hadapan Rasulullah shallallaahu ‘alihi wasallam.

Tantangan Di Medan Perang

Wanita ini mempunyai andil besar dalam dakwah, terutama pada awal masa kemunculannya. Kecintaan dan keimanan yang membaja membuat Ummu Syuraik membaktikan hidupnya untuk mengibarkan panji-panji Islam. Keadaan dirinya yang hanya seorang perempuan tidak membuatnya terkungkung dan terhalang dalam dakwah, bahkan hal itu menjadi keuntungan baginya.

Dalam kesehariannya yang selalu bergaul, bertemu atau sengaja mengunjungi teman-teman wanitanya ke rumah mereka, diam-diam ia menyelipkan misi dakwahnya dengan halus. Ia mengajak wanita-wanita Quraisy untuk masuk Islam.

Ummu Syuraik menjalankan dakwahnya penuh semangat tanpa mengenal lelah, meski nanti akan mendapatkan resiko yang sangat besar, terutama dari pemuka-pemuka Quraisy yang sangat anti terhadap dakwah Islam. Namun, apapun yang dia hadapi, ia rela mempertaruhkan nyawa dan semua yang ia miliki demi dakwah dan kebenaran. Ancaman siksaan dan intimiasi terhadap keselamatan jiwa dan harta tak membuat Ummu Syuraik mundur dari medan dakwah. Baginya, iman bukanlah sekadar kalimat yang diucapkan lisan, tetapi pada hakikatnya iman memiliki konsekuensi, amanah yang mengandung kesabaran.

Demikianlah, hanya dalam beberapa bulan saja ia berdakwah, banyak sekali wanita Quraisy yang masuk Islam, sehingga dakwahnya itu tidak menjadi rahasia lagi di kalangan wanita. Ketika seorang laki-laki mendengar adik perempuannya telah masuk Islam, iapun memarahinya, sang adik menjawab, “Kenapa engkau memarahiku, tidakkah engkau tahu bahwa istimu juga telah masuk Islam?!”

Akhirnya gerakan Ummu Syuraik pun tercium oleh penduduk Makkah. Ia lalu ditangkap oleh kafir Quraisy. Lalu mereka berkata, “Kalaulah bukan karena kaummu, niscaya kami akan berbuat sesuka hati kepadamu atau langsung memenggal kepalamu. Akan tetapi kami akan menyerahkanmu kepada mereka.”


Ketika Ummu Syuraik ditangkap, suaminya tidak ada bersamanya. Suaminya yang bernama Abul Akr telah memeluk Islam sebelumnya dan ikut hijrah bersama Abu Hurairah dan beberapa orang dari suku Daus. Ia mengisahkan penangkapan yang dilakukan penduduk Makkah atas dirinya, “Maka datanglah keluarga Abu al-Akr, yakni keluarga suamiku, kepadaku. Kemudinn berkata, ‘Jangan-jangan engkau telah masuk ke dalam agama (Muhammad)?’ Aku menjawab, ‘Demi Allah, aku telah masuk agama Muhammad.’ Mereka berkata, ‘Demi Allah, kami akan menyiksamu dengan siksaan yang berat!’ Mereka pun membawaku pergi dari tempat tinggalku. Waktu itu kami berada di Dzil Khalashah -suatu tempat di Shan’a (ibukota Yaman). Mera membawaku menuju suatu tempat.”

P/S esok nak siapkan borang yang tertunggak,doakan semua nya berjalan lancar. 
for day 18/3 macam takpercaya dah jadi bakal  pada lelaki lain. 
dan kisah hari ini sangat berduka untuk aku dengan keluarga ku. 




#Semua Nya Dari Nya



Bismillahirrahmanirrahim...
 Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... 
“Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.”
 Surah al-Nahl, ayat 18.

kredit
Sobsesad...
Malam nie jiwa kacau,
aku juga seorang manusia
yang tak akan lari dengan kehidupan.
yang tak kesudahan nya ada kebahagian.

                           
Aku bicara untuk kamu
hanya perkongsiaan yang aku harap
dia pergubat jiwa aku.
dan aku juga masih lupa
bahawa yang perlu ku
tadahkan dugaan nie bukan untuk
kalian.
tapi DIA yang esa.

aku
sebenarnya masih terlihat jasad ku seprti tiada masalah.
seperti kata sahabat ku sendiri
bersahaja bila diberi ujian.
Ia tak besar cuma aku terkilan seketika.


1248
6/3