sandaran hamba hanya pd nya


.tatkala diri merasa serba kekurangan, ALLAH memujuk hati dengan ayat2Nya..Ayat yang berupa kasih sayang dan keyakinan..Sungguh ALLAH ITU MAHA PENYAYANG..
Maka Allah adalah sebaik-baik Penjaga dan Dia adalah Maha Penyayang di antara para penyayang…(Yusuf:64)

Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu; jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu (selain) dari Allah sesudah itu? Kerana itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakkal.(Al imran:106)

..bahkan barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekuawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.(Al baqarah;112)

..Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.
(Al Imran; 139)

Berbeza dengan makhluk…,ALLAH tidak memandang rupa,juga tidak memandang harta kekayaanmu,tapi yang dipandang adalah hatimu..

ALLAH itu Maha Pengampun.Al Ghaffur..At Tauwab..

ALLAH Maha Menerima Taubat.. Sebanyak mana pun kesalahan hambanya, ALLAH tetap akan terima.. ‘tanda ALLAH ingin menerima taubat kita, ALLAH membuka hati kita untuk bertaubat..’ Apabila taubat diterima , ALLAH akan jadikan segala pancaindera kita yang menjadi saksi lupa pada perlakuan dosa tersebut..

Doa yang paling Rasulullah sukai adalah Istighfar.. ALLAH juga berpesan,jangan putus asa dengan rahmatnya..Hanya ALLAH dapat menerima diri yang dhaif dan serba kekurangan ini seadanya….
..hamba berlindung denganMU Ya Allah,daripada kejahatan nafsu hamba,azab kubur dan juga siksa nerakaMu..

ALLAH itu Maha Lembut..Al Latif..

Takdir ALLAH ada bersama kelembutannya.. ALLAH akan bagi apa yang kita perlu..bukan sepenuhnya yang kita mahu.. ALLAH masih mengizinkan lidah dan hati ini menyebut ALLAH walau seringkali diri ini salah padaNYA.. Tiada nikmat yang lebih besar melainkan merasa bersama ALLAH.. Hanya ALLAH..

ALLAH itu Maha Pencinta.. Al Wadud..

Bahagia yang paling baik, adalah berada dibawah lembayung cinta ALLAH..-kata2 ahli sufi.

Cinta ALLAH utama tiada berakhir …Seandainya tiada cinta insan yang ikhlas buat diri ini,cukuplah jika cinta ALLAH yang mendiami hati ini... Cinta ALLAH tidak pernah mengecewakan..Bahkan mendatangkan kekuatan dan ketenangan..ALLAH akan sahut ingatan yang datang dengan ingatan yang lebih lagi.. Janji ALLAH,ALLAH akan melindungi kekasihnya.. Hadith qudsi tentang cinta ALLAH juga banyak..(siapa yang datang sejengkal pada ALLAH, ALLAH akan datang sehasta…….hinggga akhir ayat) ‘siapa yang mengingati ALLAH dalam berseorangan, ALLAH akan mengingatinya pada hari akhirat nanti,siapa yang mengingati ALLAH dalam ramai,ALLAH akan mengingatinya dalam perhimpunan yang lebih baik..’
..hamba akui susah untuk menghampiri dan menggapai cintaMU..namun hamba ingin….
..moga dituntuni hati ini dalam menggapai cintaMU..

ALLAH itu Maha Mengetahui... Al ‘Alim..

Baik yang hamba sembunyi atau nyata, ALLAH mengetahuinya.. ALLAH mengetahui kisah hidup hamba ini..dahulu, sekarang dan kemudian.. ALLAH mengetahui bicara hati dan tingkah laku diri ini tatkala bersendirian.. ALLAH mengetahui keinginan dan hasrat hati diri ini... Justeru, ALLAH merancang dan mentakdirkan yang terbaik buat diri.. Sentiasa pegang, bersangka baik dengan ALLAH..ALLAH amat memahami…tiada yang lebih memahami diri ini melainkan ALLAH…Hanya ALLAH..=)

.. Dan pada sisi ALLAHlah kunci-kunci semua yang ghaib; tiada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lohmahfuz).(Al An’am;59)

.. Dan rahsiakanlah perkataanmu atau lahirkanlah; sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati.(Al Mulk;13)

ALLAH itu Maha Berkehendak..

Tiada siapa yang mampu melawan kehendak ALLAH.. Kehendak ALLAH adalah yang terbaik. Bila ALLAH kata ‘kun’ maka jadilah..Tiada yang mustahil bagi ALLAH. Mustahil hanya pada kita.. Kehendak ALLAH adalah bersama kasih sayangnya..juga boleh jadi kerana kemurkaanNya.. Tiada lain, untuk menyucikan hambaNya. Dan membawa hamba lebih dekat padaNYA..

ALLAH itu Maha Mengabulkan..Al Mujib..

ALLAH mendengar dan mengabulkan setiap doa hambanya. Itu janji ALLAH..
Kekuatan bagi diri adalah doa..sentiasa sabar dan khusyuk dalam doa..
Jadikan hadith ini sebagai pendorong. Hadith Rasulullah saw..;..siapa yang dibukakan baginya pintu doa, pasti ALLAH membukanya pintu kasih sayang..(Tirmidzi)
Kata Ibnu Ata’illah juga;…. ‘apabila ALLAH ingin mengabulkan doa seorang hambaNya,ALLAH akan memberi kesungguhan padanya untuk berdoa dengan doa tersebut..’ Yakin dengan ALLAH.. Hanya pada ALLAH orang2 beriman itu bertawakkal..

ALLAH itu Maha memberi Petunjuk..

Tiada daya melakukan kebaikan dan tiada daya menolak kejahatan melainkan dengan izin ALLAH..Bukan mudah untuk seseorang itu mendirikan solat, mengingatinya dan berdoa..kasih sayang ALLAH,ALLAH memberi petujuk dalam hati ini untuk mendatangiNya walaupun penuh dengan debu kekotoran.. Al Fatihah, ayat 6 dan 7 adalah pemberianMU kepada hamba untuk diulang2..

‘syukurku memerlukan syukur yang lain..’..(kata2 rabiatul adawiyah)
Hebat hidayah dan taufiq ALLAH kepada rabiatul adawiyah sehingga beliau mampu mengungkap kata2 indah ini..
‘..cahayailah hati ini dengan petunjukMu Ya ALLAH..Sebagaimana Engkau mencahayai bumiMu ini dengan Matahari..’..bantu hamba untuk menyempurnakan ketaatan pada perintahMu ..

ALLAH itu Maha Melindungi.. Al Muhaiminun..

Setiap dari kita tidak lepas dari kesalahan..Salah satu sifat ALLAH, ALLAH amat melindungi kesalahan dan keaiban hambanya..dan kesalahan hamba sering ALLAH tutup..kadang2 takut ianya menjadi ‘istidraj’..nikmat ALLAH begitu banyak walaupun diri sering melakukan kesalahan..ALLAH juga pelindung dan penjaga yang terbaik..Tiada yang lebih baik selain berada dalam pelindungan ALLAH..

…YAKIN DENGAN ALLAH..
..ALLAH MENGETAHUI YANG TERBAIK..
..HAYATI KASIH SAYANG ALLAH..BERSANGKA BAIK PADA ALLAH..

~sebaik2 bekalan diri adalah TAQWA pada ALLAH~

‘ Barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
by we love islam 
syukran jazilan akhi hafiz 
 

 

Catatan popular daripada blog ini

Biodata murrabi ku ( ustazah nor hafizah musa)

TIGA UKURAN KEHEBATAN SESEORANG

kehidupan ibarat pelangi