Novel 2 -

KATA HATI 1

Dalam mengharungi liku2 kehidupan , adakala diri kita akan terjatuh. Tidaklah semestinya diri kita berada di rangkin pertama didalam setiap ujian , ALLAH SWT berikan ujian kepada kita hanya untuk menguji keimanan kita terhadap nya , apakah kita bersedia menghadapi nya atau sebaliknya ia terpulang keatas diri kita mencorak kehidupan kita yang terbaik atau tidak , perjalanan kehidupan tidak seperti di alam novel mahupun dialam fantasi tetapi hakikatnya ia adalah reality dalam kehidupan tidak seperti kita melihat di kaca TV ataupun cerekarama , mereka hanya berlakon kan semula , padahal segalanya yang ada di alam ini itulah di namakan alam kehidupan ( alam bilha`yah) .
Dan di dalam kehidupan itu ada seribu cerita yang harus aku tempuhi, ada kala nya ketawa, kesedihan, semuanya bermain perasaan semua itu aku perlukan keimanan kepada nya. keimanan kepada yang maha ESA .
Dalam ku mengejar impian, ada seribu kesusahan dan kepayahan. keteguhan hati perlu kuat dan tabah , kecekalan hati serta jiwa turut bermain dengan seribu perasan ,
Tika itu datangnya perasaan yang ada setiap insan yang merinduinya , insan mencintainya , insan yang ingin mendapat kebahagian serta kasih sayang dari Nya. ia adalah cinta , cinta ILAHI yang perlu ku dan jua kalian mencarinya , walaupun ia sukar seperti yang aku tuliskan
Cinta bagaikan panahan dari busur pemanah
mungkin jua cinta itu seperti buih dilautan
ataukah menjadi air tidak bisa dicincang
Namun siapakah yang mampu meleraikannya
Cinta kerna ALLAH..
Mahabah illallah…Kalimah yang sering ku kedengaran dan sering jua dilakarkan dalam penulisan .
Dalam karangan ABU MUSLIM AL KHAULANI berkata “orang bercinta kerana ALLAH berada diatas mimbar daripada cahaya dalam naungan Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naungannya .” abu muslim menyambung kemudian aku keluar hingga bertemu ubadah bin al-samit ,lalu aku menyebut kepadanya hadis mu`az bin jabal , maka ia menyatakan nya
“aku mendengar Rasulullah saw menceritakan daripada tuhannya yang berfirman
cinta ku berhak orang yang bercinta kerna ku , cinta berhak orang yang saling tolong menolong kerna ku , cinta ku berhak untuk orang yang berkunjung kerna ku , orang yang bercinta kerana ALLAH berada diatas mimbar daripada cahaya dalam naungan Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naungannya .”
yang jelas manusia itu perlukan cinta dalam mencintai dan dicintai dalam kehidupan , aku kuatkan lagi dengan firman ALLAH “ katakanlah jika kamu mencintai ALLAH maka ikutlah aku nescaya ALLAH mencintai mu dan mengampunkan dosa –dosa mu , ALLAH maha pengampun lagi maha penyayang .”Apakah seruan itu hanya untuk cinta kepada ILLAHI atau cinta kepada sang pencari cinta.


IMPIAN 2- memori –

Bingkisan ini ku lakarkan untuk tatapan semua .
semoga diperolehi barakah darinya .

Paling ku cintai
Ummi < BONDA> yang lahirku serta membesarkan ku dengan penuh kasih sayang
RASHIDAH BINTI HJ SAAD
Yang ku sayangi
Abahku < AYAHANDA> yang penat lelah mencari rezeki buat ku dan adiku yang lain
MUSTAFA BIN HJ ABDUL SAMAD
Paling ku kasihi ..
Adik Beradik ku
SITI ASMA` MUSTAFA, SYATIRAH , MOHD ABDUS SALAM , MOHD ABDUL BARR ,
MOHD ABDUL JALIL , MOHD ABDUL HADI , DAN YANG TERAKHIR IALAH ADIK KECIL KU MARIAH .

Paling ku hormati .
Tok wan ku ABDUL SAMAD BIN HJ ABDUL HAMID
Tok mama ku SITI AMINAH

Yang terakhir – untuk sahabat ku yang berada diseluruh pelusuk dunia .
dimana kalian berada ingatlah ukhuwah itu adalah yang terindah buat kita semua . Tanpa kalian mungkin aku tiada diatas jambataan menuju cinta illahi.

UNTUK PERHARGAAN YANG TERAKHIR BUAT SEMUA –
Ketahuilah hidup ini hanya sesingkat masa . Andai masa itu bergerak laju kita tak akan dapat kejar nya . Anggaplah apa yang berlaku hanya lah menguji keimanan kita semua .







Malam itu terlalu gelap dan tiada cahaya memantul ,
hati ku pula kerungsingan memikir satu permasalah . sambil tangan ku menaip sesuatu dihandphone ku dan mesej ku dihantar untuk seseorang yang aku sangat –sangat mencintai nya dan menyayanginya




malam itu juga akibat pulang dari program ku .aku terus menarik gebar dihadapan ku dan menutup seluruh badan ku .

“arisa!.”

kedengaran suara dari luar pintu , kakak senior ku , kak jibah aku memanggil nama panggilan nya buat pertama kali aku melangkah kaki ku ke teratak ini

“ye kak jibah ..” nak rehat kejap , boleh tak ? .”

suara ku kedengaran dan ada sahutan dari kakak senior yang lain ,

apa ni malam-malam bising dah ? .” kak nony menyambung , mungkin jugak kak nony tengah mentaalah madah-madah untuk esok harinya . Ukhti nony kuat orang nya . Tabah dalam segala ujian . Mungkin kerana dia lahir dalam keluarga yang bersederhana .

yelah ,..bising tau .” kakak ibtisam mencela .
aku bingkas menuju ruang dapur berhampiran bilik kak senior aku .

dah bangun wahai puteri arisa .” aku menguap dan tangan kak nony dengan pantas menutup bibir ku .

kak nony ..sayang terima kasih .”

sama-sama adik arisa ..” di teratak ini aku memanggil nama mereka dengan panggilan yang terbaik biar ukhuwah itu berpanjangan. mungkin kerna ku benar mencintai mereka .

aku menyayangi mereka seperti aku menyayangi diriku sendiri . Entah ku rasa seperti berada di kalangan bidadari syurga ketika memasuki teratak ini .Patutlah ia dinamakan “teratak saadah hasanah” kerna itu jua aku terasa bahang ukuwah itu menjalar di darah ku .

“er , pergi mandi ..busuk .” arah kak jibah sebagai amirah dalam rumah ku .”Ye baiklah kak jibah tersayang .”
“Ah !” sudah dia main sastera pulak .”
Kak ibtisam menyambuk. Tercetus hela tawa antara aku dan mereka.
Malam itu aku seperti mahu mencari sesuatu dialam maya .lantas tangan ku dengan pantas menekan yahoo messenger di laman kegemaran ku .
Dengan secara tidak sengaja .sesorang yang aku amat mencontohi nya sebagai seorang penda`ei dan juga sebagai mas`ulah halaqah ku ketika berada luar dari tempat pengajian ku membuzz – aku
Shaj_er: Salam dik arisa
Arisa91: wasalammualaikum …yer kak marlisa
Sihat ke?
Shaj_er: Sihat, alhamdulilah ala ku li hal, ada apa –apa ke?
Arisa91: ana rindu sangat ukhuwah antara akak dan ana.
Shaj_er: yeke…ada seseorang yang kirim salam dekat anti
hatiku semakin rencak menari dan terasa dentungan di dada kian berkocak , mungkin tertanya siapa orang itu , aku membuzz kembali
Arisa91: erhm…sape kak ?
Shaj_er: mama mashitah .
dengan serta merta hati ku berkocak dengan kuat . Terasa hampir tercabut jantung ku .
mama mashitah , nama itu sering aku mengingati .dia ialah ibu angkat ku ketika aku berada dalam program anak angkat seuniversiti .
Arisa91 : ya ALLAH dah lama tak jenyuk rumah mama kan
Shaj_er ; ye ..kak tau dik arisa sekarang buzy kan , takpe lah akak kirimkan salam adik kepada mama ya , akak nak out ni ,

aku kembali sign-out account yahoo messenger ku dan menutup laptop aku , malam itu aku tidur dengan keringat airmata kerna rindukan ibunda yang tercinta .
Yang jelas hidup ku kini bergantung atas tanggungan dari kakak senior ku, terasa serba salah hati, tak kurang tu aku secara mendadak dengan tiba-tiba aku memarahi mereka tiada sebab aku melenting. Mungkin juga iblis menganggu ku . Dengan serta merta aku berpaling dan memeluk tubuh seseorang dihadapan ku .

Kak ibtisam!”

“Ye ..Akak tau anti letihkan jadi anti terpaksa.” pujuk kak ibtisam meredakan .entah apa gangguan yang menganggu aku selepas aku pulang dari universiti . malam itu sahabat ku menemani ku sehingga pagi menjelma. .

“Selamat pagi , sobahunnur .” sapa sahabat ku ifah atau afifah , sekuliah dengan ku .
dah sihat ke putri ? , selagi lagi dia berseloroh . aku bangun memgibas tempat tidur ku dan tersengih melihat telatah dia .

kenapa buat muka macam tu tak cantik lah , nanti tak ada orang suka tau .” dia mengarah kearah ku .

biarlah tak ada orang pun .” ku mencubit bahu kanan nya .Dia terjerit sedikit tidak pun dia menutup mulutnya takut kakak senior mendengar . dia tempat ku luahkan rasa kekadang jika aku dilanda masalah dialah yang membantu dan sebaliknya jika dia didatangi masalah ku cuba menyelesaikan . begitu kuat ukhuwah aku dengan nya . tanpa kusedari airmata ku membasahi pipiku . sapu tangan berwarna biru laut aku mengilap pipiku tanpa disedarinya .

"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)
"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Arisa terus bermain dengan ayat-ayat tentang ukhuwah . Selain daripada kedua-dua ayat dah hadis di atas, berdozen lagi dalil-dalil yang menunjukkan kewajipan seseorang Muslim mencintai, mengambil berat, membantu, bersikap peduli dan juga mengasihi saudara seagamanya. Perkataan "ukhuwah" yang bermakna "persaudaraan" sering dijadikan tema untuk persaudaraan ikhlas yang bertunjangkan iman dan takwa ini.
Tunjang ukhuwah menuju cinta kepada ILLAHI , ku memegangnya sebagai azimat untuk ku .
pagi itu dengan hati berbunga aku meyelami wajah mereka dengan ketenangan tidak lah aku cuba merosakan pagi yang indah itu . aku memeluk tubuh akak jibah , hana , ibtisam dan sahabat ku afifah .

kenapa lah dengan puteri ini ?.” panggilan manja kepada ku ..renungan mata dari kak jibah terasa gerun .

tiada apa –apa , kak jibah .” pagi ini ana nak manja dengan akak senior takut tak sempat pulak .

“hey.”
kak hana ,dari tadi berdiam sepi tiba-tiba menegur minda ku .
“awak ada masalah ke ? .”Tanya kak hana , walaupun dia bukan jurusan agama namun aku menghormati dia sebagai kak yang paling tua dalam teratak ini .

ye kak hana , kenapa ? .” ku kembali menyoal kak hana yang masih bersuapkan nasi lemak yang ku baru membelinya tadi .

“seperti mahu pergi jauh je .” ku terpana . ku ingin merahsiakan tentang itu . biarlah mereka tahu akan perisitiwa semalam tetapi bukan akan rahsia ini .

“ah`ha ..arisa dipilih ke fakulati yang lain .”.ku membohongi nya , ku serba salah dalam keadaan seperti ini .

“Baguslah kalau macamtu .awak boleh membawa dua ijazah dalam sekaligus. Akak dulu pun kena jugak buat macam tu best tau. tapi masalah itu memang arisa tak boleh lari ” Kak hana menceritakan tentang pengalamannya. aku hanya mengangguk sahaja . Langkah k uterus menuju ke bilik Air yang berdekatan tempat tidur kak jibah dan kak hana .

“puteri cepat makan , nanti terlambat pulak .” arah kak ibtisam .aku dengan tergopoh gapah menghabiskan sisa-sisa makan tu . ku melerik jam ditangan ku ternyata jam ku menunjukkan sudah terlewat untuk sesisi kuliah pertama ku . “ya ALLAH ..ifah cepat –cepat , kita dah terlambat lah .”
aku menjerit memanggil afifah dari bilik ku .“ana dah keluar ni .” afifah menyahut panggilan ku . bergema rumah sewa ku dengan gelak tawa dari kakak senior ku ”tulah , tadi dok sembang sakan , la ni baru kalut .” akak ibitisam berseloroh dengan bahasa ibunda ku . aku mencebik muka kearahnya .

Dengan berhati-hati ku membawa kereta viva ku dengan cermat kerna disebelah ku adalah sahabatku sebagai matahari . Menunjuk arah kepada ku . Agar aku tidak tersungkur . Tiba disimpang kanan kereta ku pandu terus membelok ke banggunan fakulty sahabat ku dan memecut ke luar menuju parking kereta , tempat pertama singgahan ku makmal perubatan dan klinik Doctor Amirah Baharuddin dan ku menunggu di bilik penunggu . seorang wanita berpakaian serba putih dan bercermin mata tanpa bingkai , dia perlawa ku memasuki , aku melangkah masuk dan berhadapannya .hanya dia sahaja yang tahu rahsia ini .

“Maaf bagi kamu tunggu.” doctor muda itu meletak cermin mata nya diatas meja dan mata nya bertembung dengan ku.
Aku hanya tersenyum sahaja .

“baiklah, mari kita mulakan memandang kamu lepas ini ada kuliyyah kan .” ku hanya mengangguk sahaja.

Selesai pemeriksa, doctor tu memberi ku satu fail berisi maklumat tentang penyakit ku .

“Lepas ini kamu mesti bawa kan Fail ini kepada doctor Hairi di hospital besar tu .” ku memgambilnya dan meminta diri .

Hanya beberapa saat ku tiba di tempat kereta dan meletakkan fail tu di belakang boned kereta . ku terus menuju ke kulilah ku.ketika itu seorang pensyarah muda dan aku barangkali tidak memgenalinya dan hanya ku tepandang wajahnya bergerutu.

“awak !, kenapa awak datang lewat.” Tanya pensyarah tu .wajah ku merah padam , menahan malu teramat sangat .

“maaf professor , tadi saya ada hal .” ku menjawab tersekat suara ku tidak bisa keluarkan . saat itu jua ku terlihat wajah seseorang yang melihat ku

“baiklah , awak boleh kembali ketempat awak , lain kali jangan ulanginya .”

ku kembali ketempat ku dengan perasaan malu .inilah kali pertama ku dimalukan dihadapan sahabat sekuliah ku .

Anti pergi mana ?.” Tanya afifah melihat wajah ku ,dia tahu disebalik wajah yang dilitupi dengan purdah dia tahu bahawa ku tidak pernah berada dalam keadaan seperti tadi .

Ana..Pergi berjumpa dengan doctor amira.” ku menjawab tersekat2.
anti sakit ke ? dia kembali bertanya , saat pensyarah melihat wajah ku tertunduk .

awak! .” sekali lagi aku seperti terpana .ku dengan bingkas bangun dan menghadap kearahnya
ape nama awak ? dia kembali bertanya . aku dengan kaget menjawab dengan tenang .
arisa !.” kalu awak sakit boleh berehat di ruang rehat .” nada dia berbicara kelihatan rendah sekali tidak seperti tadi
Kawan awak disebelah boleh teman kan awak .” dia mengarah afifah bangun bersama ku .afifah melihat ku dengan kebinbungan . Tidak lagi sahabat yang lain mereka mengetahui akan aku hanya demam biasa bukan rahsia itu .

Ku berjalan keluar dari kuliah itu dengan langkah lemah , tangan ku dipimpin oleh afifah . ku melihat wajahnya sungguh merasa simpati terhadap ku “.maaf sahabat kerna terpaksa membohongi .”
Daun pintu bilik rehat di tolak dengan perlahan dan tubuh ku terasa berada di atas tilam yang empuk, saat itu aku menyebut kalam ALLAH . Hanya afifah yang mendengar bisikkan kecil tu .hanya dia sahaja.
“anti ! ana keluar dulu ye.” ku mengangguk kepala ku , terasa pinar di mata dan aku kembali ke alam mimpi . aku dibisik dengan kalimah ALLAH dan . mendengar sahabat ku memanggil nama ku . ku membuka mata ku , Rupanya bukan sahaja afifah bersama ku malahan kak senior ku semua nya berada bersama ku termasuk pensyarah tadi .

“bagaimana dah bagus ?.” Tanya pensyarah tu
“dah tersangat bagus terima kasih pensyarah .”
ku memgukir senyuman di wajah pensyarah wanita , baru ku tahu yang dia baru sahaja di pindah kan kesini . salah ku jugak kerna pergi lewat .Dia sebagai ma`sulah ku dalam usrah dan halaqah ku , Perkenalan ku ditambah lagi dengan kedatangan anak2 lecture tu . Wajah mereka seiras dengan nya dan tangkas dalam pergaulan . Pasti mereka diajar dengan didikan sempurna dari lecture. Namanya mashitah sama seperti nama ibu angkat ku keringat aku ditambahkan kenalan dari pengalaman ku baru mengubah segalanya .
cinta ibarat spt pohon yang rendang yang tumbuh dari akarnya kemudian menjelma daun2 menutupi ranting2 kering. begitu jua ukhuwah kerna bermula satu perkara menjadi perkara yang terbesar dalam kehidupan nya . akarnya spt iman daunnya spt takwa kedua itu perlu dalam kehidupan
mungkin ini adalah cinta
cinta yang diukir dari liqa mahabah ….ya aku yakin tentang itu .

Tiba-tiba wajah itu seperti berada di minda ku
ya ALLAH sisihkan ia , jangan engkau biarkan aku berada bukan seperti yang engkau inginkan .
Ya Rabbana,
Mengapa perasaan ini tiba-tiba hadir
Dikala aku sedang mencari-cari cintaMu
Mengapa rindu ini harus ada
Saat hatiku sedang cuba untuk merindui syahid di jalanMu
Mengapa mesti aku berharap pada cinta yang tak pasti
Sedangkan Kau harapan yang patut aku sandarkan..

ku terus menuju ke bilik air dengan perlahan
menahan sakit di dada ..hanya malam itu diantara ku dan jua pencipta . hanya ku dengan nya .
Dalam sujud ku , ku bemohon semoga ku memperolehi sesuatu yang berharga buat ku .
Ya Rahman,
Mungkin inilah ujian untukku dariMu
Sebagai kiffarah dosa-dosa yang pernah aku lakukan
Mungkin inilah juga dugaanMu
Terpaksa ku hadapinya dengan bekalan iman yang masih bersisa
Walaupun aku sedar
Jiwa ini terlalu kotor untuk menagih redhaMu..
…ampunkanlah segala dosa dalam diri …

disebalik tubuhku yang diselaputi dengan kain yang indah , mungkin kain yang aku pakai menjadi kain yang terakhir bagiku . ku mengagahi beristikarah dihadapannnya , mudah-mudahan ia memberi petunjuk buat ku . aku yakin akan kecintaan terhadap ya rabbul izzati .
1) aku dan program dan cinta

pagi itu dengan hati berbunga , aku dan afifah terus menuju ke destinasi pertama ku iaitu rumah ALLAH .terasa tenang dan damai di jiwa ku , ketika itu program ku baru berlangsung mereka membuat keputusan bahawa masjid sebagai medan dakwah untuk bersama menimba Ilmu , kesibukan ku tidak menbuat ku leka tetapi membuat hati bertambah yakin akan cinta dari ILAHI . ku mengasihi setiap hamba yang datang berpusu2 menjejaki kaki mereka untuk mengambil ilmu sebanyak yang mungkin .

tambahan pula, ketika itu terlalu ramai anak muda yang ingin mengambil ilmu disitu , justeru itu mereka membuat keputusan hanya mengadakan program disetiap rumah ALLAH .Sedangku leka dengan mahabah syababal-islam , teman ku mengetuk aku dari mimpi

“arisa ! .”
“ana fikir inilah yang terbaik untuk anak muda ni .”
aku akui ini program pertama aku dan sahabat ku anjurkan .

“Ya, ana fikir macam tu juga mungkin dengan cara ini .kita dapat menghadirikan hati mereka mencintai ilmu agama “afifah tersenyum mungkin kerna dia terlalu asyik dalam mengikuti ilmu agama .Aku bahagia
Teramat sangat dan kerana teman ku sentiasa bersama ku . Kalau tiada mereka bermakna program ini harus ku gilap lagi .



HATI YANG INGIN MENCINTAI AGAMA ALLAH
DIPERLIHARAI OLEHNYA .

Benarlah sabda NABI MUHAMMAD SAW
“Barangsiapa yang menolong orang yang ingin menuntut ilmu ia akan mendapat syafaat di akhirat dan sabda NABI lagi “barangsiapa yang sayang kasih orang yang menuntut ilmu seolah ilmu ia menyayangi NABI MUHAMMAD SAW.
Kasih sayang terhadap orang yang mencintai ilmu banyak ganjaran yang di beri. Simpannan yang kita keluarkan bagi orang yang menuntut ilmu balasannya. Anak bidadari (dikalangan anak bintang dilangit) hurulain.
Sabda NABI MUHAMMAD SAW
“Siapa dikalangan kamu menolong orang yang menuntut ilmu dijalan ALLAH, dia dilepaskan daripada azab neraka.
Dan sabda NABI LAGI
“Apabila mati orang yang menuntut ilmu ALLAH, Diampunkan dosa-dosanya .orang yang berjalan mencari ilmu ALLAH dimuka bumi, bumi langit serta kehidupan didunia akan berdoakan kesejahteraan nya.

Berpuluh2 hadis Nabi dan ayat ALLAH SWT yang menceritakan keistimewaan bagi orang yang menuntut ilmu ALLAH dimuka bumi, ku pernah dikhabarkan tentang keistimewaan akan orang yang menuntut ilmu, ya, tidak dinafikan murrabi ku di mahaad (MTID) ada mengatakan akan keistimewaan ini.

Katanya “ketika hamba ALLAH yakni pencari ilmu keluar dari tempat tinggalnya tujuannya hanya mencari ilmu ALLAH, maka ganjarannya syurga baginya dan dia menyambung lagi “ malaikat akan mengibarkan sayap nya dan mendoakan akan keselamatannya sepanjang ia berjalan sehingga tiba didestinasinya .
Begitu CINTA dan KASIH ALLAH mengasih orang yang pergi menuntut ilmu , orang berjihad dijalan ALLAH ialah orang yang pergi mencari ilmu ALLAH .
Bagiku jua begitu moga KU mendapat kelebihan daripadanya ..amin ya rabbi ..
mungkin ini adalah perjuangan ku ,ALLAH memilih ku berada
diatas perjuangan ini .seperti perjuangan RASULLULLAH SAW .

perjuangan terlalu pahit mungkin jua perlukan sa`at utk melaluinya . jika ku yakin dengan janji ALLAH PASTI KU MENDAPAT NATIJAH NYA .
MY UMMAH satu lagu nasyid diantara menjadi sebab aku terjun didalam medan ini . ia menceritakan tentang perjuangan RASULLULLAH SAW keatas hambanya .
my ummah he will say
Rasullullah one the day
even though we`re strayed
form him and his away
my brother my sister
islam lets stunggle ,work and pray if we are to arise baek the glory of his way

Tengah berangan ye ..budak permpuan tak baik berangan tau nanti cepat tua ..usik afifah yang sibuk mengemas kini akan tentative bagi program tu .
“anti .!!”
.aku mengeleng
“ mana ada ana berangan tu ha ana tengok gelagat kakak senior kita beraksi ..”jawab ku bersahaja
“tengok kakak fesi ke atau kat tempat lain , jaga2 tau mata kita tu .”
afifah berseloroh tetapi nasihat nya tegas apabila didengari .aku terkejut afifah berkata seperti itu .
“astaqfirullah ..anti , ana faham nasihat anti .”
“dah faham bertanya pula.”
aku dan afifah bergelak tawa sehingga akak senior memberi isyarat kepada ku . Bahagia hati ku selepas terkena nasihat dari sahabat ku sendiri .



SAHABAT
Terima kasih atas segalanya ,
bukan mudah membiarkan
bibirmu ketawa bersama ku .



Friend is a sohabti il jannah
take care her like we`re take CARE we self









2) Kini datang nya cinta kepada ku?
cinta atau al-mahabah iaitu kasih sayang , Al-mahabah ibarat seperti tenang nya lautan tiada gelora yang melanda .seperti jiwa seorang setelah mengadu kepada kekasih nya ,


suatu saat pasti setiap hamba ALLAH akan melaluinya ,mungkin tidak seperti aku . ALLAH memberi ujian kepada aku , sungguh aku tiada ku duga melainkan hanya aku benar-benar dalam mencintai nya . suatu ketika ku diberikan ujian iaitu ujian ku akan hati ku sendiri . ALLAH menguji ku akan cinta aku kepada nya . .
hari itu hanya berdiam dan berpura-pura tiada apa yang berlaku , hanya tersenyum apabila mereka bertanya dan selebihnya aku menjawab dengan bersahaja . Biarkan aku menanggung ujian ini bukan kepada sahabat ku atau kakak senior ku. ku berpura-pura dihadapan mereka seolah aku sembuyikan sesuatu dari mereka .

arisa ! jom makan , akak dah sedia makan malam , . “ ajak akak hana sambil menaip sesuatu dihandphone nya . baru ku ketahui bahawa kakak senior aku mempunyai adik yang umurnya sebaya dengan ku kelas nya sama dengan ku . tanganku mengetuk kepala ku sendiri mungkin kerna lupa . setiap manusia tidak lari dari sifat lupa iaitulah nasihat dari afifah yang sebenarnya boleh menjadi penasihatku .

arisa ! panggilan kedua dari kakak hana .Dengan lemah longlai aku meneruni anak tangga sambil tanganku dipaut oleh kak hana .aku mengeluh dan menarik nafas . Dihadapan meja makan hanya sedikit sahaja ku sentuh tidak seperti selalu , Dikalangan kakak senior ku hanya kak jibah sahaja mengetahuinya , Dia melihat wajah ku dengan kerutan didahi ..
ku dikhabarkan oleh ma`sul aku tentang seorang rijal . pada mulanya aku berdiam sahaja mungkin kerana rijal itu juga dari organisasi sama dengan aku dan menjadi buah mulut diantara pelajar disitu. ku benar2 keliru , mahu aja menangis seperti keanakan kerna kehilangan cinta dari maha esa .itu ujian untuk hati ku . Malam tu ku menangis dihadapan kakak senior ku jibah .Dia hanya berdiam dan menenangkan aku. kesian kak jibah terpaksa layan kerenahan ku .




Ya Rabbul 'Izzati,
Teguhkanlah hatiku ini dengan kubu keimanan
Untukku serahkan cinta ini hanya padaMu
Untukku salurkan rindu ini hanya buatMu
Untukku sandarkan harapan ini hanya untukMu
Untukku mudah menggapai pohon redhaMu
Agar aku sentiasa mendapat belaian kasih sayang dariMu..



Assalamualaikum..asiffun , anti min kuliyyah usulddin .” Tanya salah seorang dari dua syabab yang berada tidak jauh dari ku , mujur ketika itu ada afifah temani aku .

“na`am , limaza ? .”ku berbahasa arab oleh kerana syabab itu mulakan dengan kalam arabiah .

“ehm…..to the point ok .”.sampuk syabab disebelahnya .ku kira aku kenal syabab yang memakai cermin mata .dia hanya tunduk sahaja .aku menjadi pelik melihat syabab tu .

“begini ., untuk program yang seterusnya kalian berdua boleh join sekali tak ? .”

“insyaALLAH ..ana akan ikut serta tapi sebelum tu ana nak minta sesuatu ? .”aku meminta untuk lebih mudah dalam gerakan kerja aku .

mereka berdiam sahaja , ketika itu syabab itu mengangguk mungkin beri isyarat bagi aku . afifah dengan cepat mencela .

“macam ni , untuk program yang seterusnya kami bagi muslimah nak cuba asingkan dari percampuran tu?”

“maksudnya macamana ? memangnya kita sudah mengasingkan plot-plot atau LDK dalam setiap aktiviti .”syabab itu terus bertanya .ketika itu dia menoleh kearah aku dan afifah .

“ana nak dalam setiap sesisi kita buat hanya santai , tak perlulah seperti dulu. ana tak kisah kalau kita nak buat slot tu bercampur imsalnya ketika kuliah motivasi atau kuliah ba`da solah “
ku menjelaskan kepada mereka

perbualan aku dengan mereka tergendala oleh kerana kakak senior ku hana datang menemui adik nya . lantas itu aku meminta beredar dari café universiti . dalam perjalanan menuju ke kuliyyah , afifah meminta terus untuk pulang mungkin kerana penat , barangkali ..ku hanya teruti sahaja permintaan nya kerna ku ihtar li sohabati . Sejak dari pertemuan tu hati ku sentiasa berdebar setiap kali petemuan dalam setiap program .syukur pada ALLAH setiapnya mampu ku mengharungi dengan terbaik.

setiap berlaku ada hikmah nya mungkin ALLAH mahukan yang terbaik buat ku . ku sebagai hambaNYA mesti berusaha yang sebaik yang mungkin .

Ya Allah,
Engkau ampunkanlah segala dosa-dosaku
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun
Aku sedar dosaku menggunung tinggi tidak bertepi
Berkenankah Kau menerima doaku ini
Layakkah aku menerima cinta manusia
Sedangkan cintaMu masih belum kutemui

setiap doaku hanya ingin perolehi cinta dari pada nya . ku ini layak kah menerima cinta manusia sedangkan cinta dari illahi belum ku temui .ku megeluh… di panjangan malam itu hanya aku dan dia pada waktu itu .




ya rabbul izzati
andaiku jatuh cinta
cintailah aku pada seseorang yang melabuhkan cinta dia kepada mu
agar ku mendapat kebahagian
agar ku ditambah kekuatan untuk mencintai mu

ya muhaimin ,
seandainya hati ku terpaut akan cinta dari hambamu
izinkan lah hati ini memcintai nya
agar ku tidak lalai dalam mencari cinta mu

ya rabbana
jika aku jatuh hati
jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatimu .

ku lemah tiada berdaya ku khilaf kerna aku manusia
tp ku ingin dkt dengn mu ya ALLAH .
doa ku diaminkan kak jibah ..dia tersenyum melihat ku seperti baharu mendapat kebahagiaan , aku akur diriku dijaga oleh ibu dan ayah ku sejak ku memasuki alam remaja , ketika ku dur`rus di mahaad dulu .aku hanya berada tiga tahun dalam kelas yang bercampuran dari pelajar perempuan dan lelaki .kemudian ku berada semula kelas kesemuanya perempuan .aku benar2 tak menafikan akan itu . pernah sekali aku meminta aku hanya mahu menyambung pengajian dalam bidang yang aku mahu hanya berada di dalam kuliyyah kesemua perempuan tapi mungkin hanya sedikit dari itu , selebih nya ada percampuran .











BAB 2
Pagi itu ukhti jibah mengajak ku keluar bersama afifah mungkin dengan Cara itu Aku boleh menenangkan diri ku sehinggakan sahabat ku sendiri tidak mengetahui, Rasa bersalah terhadap afifah untuk menemani ku keluar .Aku ketika membuka kunci kereta ku, Tangan kak jibah dengan cepat mengambil kunci di tangan .Aku mengalah.
“ biar kak yang dreber .” pinta ukhti jibah .Aku mengangguk kecil dan membuka pintu belakang . afifah berada dihadapan bersebelahan dengan kak jibah ,manakala ku berada dibelakang

.Bermain dengan perasan
Tanpa ku sedari, destinasi ku kini berada dihadapan ku . Ku sedari kak jibah dan afifah tiada di atas kereta

“mereka tinggalkan ku .” aku berbisik

Badan ku lemah , ku jua tidak mengetahui kenapa ku menjadi seperti ini mungkin jua kancer itu merebak keseluruh badan ku . Dah lama ku tidak ke klinik doctor amira baharuddin .Bagaimana dengan dia ? sihat kah ? banyak juga yang perlu ku Tanya . Barangkali aku sibuk untuk program kedua ini .

aku hanya mencuci mata ,Entah ada lagikah umur ku melihat keindahan ALLAH . Ku seperti mahu aja biarkan dunia ini mengetahui akan kesedihan dan keperitan ku . Batin ku ingin menjerit namun mulut ku berkunci rapat serapat nya .

Hanya mahukan redha ALLAH REDHA ALLAH REDHA ALLAH
walaupun dalam hati ku , Aku sungguh menyintainya ..sungguh ku jua tidak boleh lari dari cinta ini .
apakah aku ada peluang untuk jelaskan kepada mereka ?

“ Arisa.” ku menoleh ke arah suara yang memanggil ku , seorang yang aku sangat mengenalinya aku tahu suara nya cuma aku tidak mengenalinya . Tangan ku dengan cepat memakaikan cermin mata baharulah yang aku tahu itu kak serumah ku kak hana

“Kak hana .”
ana ingat sapa tadi .

“apa la tak kenal kak rumah sendiri ..” Belum sempat dia bertanya sesuatu kepada ku . Datang seorang rijal dan dia berdiri disebelah kak hana .

“ Ha ..kamu dah datang taufiq .” kak hana mengambil sesuatu dari poket beg galas dia

“Arisa..?”

aku mengetap bibir , Tudung ku di betulkan .

Nah ambik ni sebagai hadiah ...” kak hana terus menghulur diatas tapak tangan ku .syabab yang bersebelahan kak hana menarik tangan dia.

‘ok lah ..dik arisa kak tak boleh duduk lama ni ., adik akak ni mungkin malu tak ..” kak hana dan syabab itu terus berlalu , meninggalkan ku sendiri .

“ Ehm..anti kenapa dok kat sini sorang2 ? .” tegur sahabat ku .barangkali aku tak sedari akan kehadirannya .Aku lihat ditangan nya penuh dengan bahan2 dapur dan peralatan sendiri

“Barang tu untuk berapa tahun ? .” Tanya ku sambil memegang barang2 itu , kasihan afifah terpaksa , jika ikutkan aku yang kena bawa semua itu .Rasa bersalah terhadap dia .

“setahun ja , korang lepas ni bukan duduk rumah tu kan .”
sampuk kak jibah mengeruh lagi keadaan aku .

“tak kak jibah , ana tetap berada di rumah tu betul tak afifah? .
” afifah mengangguk tanda setuju

“lagipun kak semester ni tak habis lagi stok kat rumah tu ? .”
aku menyambung kata –kata afifah .

“takpa , sediakan paying sebelum hujan .” korang ni kan kaki makan .” usik kak jibah . aku terus ketawa dan diikuti afifah dari tadi hanya handphone sahaja yang dia lihat .

Dua jam ku berada di dalam kereta . Terasa perit didada lantas ku keluarkan ubat yang diberi oleh doctor amira.Sampai diperkarangan rumah ku .Aku terus menyuruh akak jibah membuka boned kereta dan membawa keluar bahan dapur menuju ke dapur dan meletakkan diatas meja makan terus aku meminta berehat dibilik tidur . Aku membaring tubuhku diatas katil .wajah tu tetap bergayut

Berulang kali ku halau tetap kukuh..

YA ALLAH …..

Sisihkan lah ia …ya RAHMAN ya RAHIM...

"<< BONDA> yang lahirku serta membesarkan ku dengan penuh kasih sayang
RASHIDAH BINTI HJ SAAD
Yang ku sayangi
Abahku < AYAHANDA> yang penat lelah mencari rezeki buat ku dan adiku yang lain
MUSTAFA BIN HJ ABDUL SAMAD
Paling ku kasihi ..
Adik Beradik ku
SITI ASMA` MUSTAFA, SYATIRAH , MOHD ABDUS SALAM , MOHD ABDUL BARR ,
MOHD ABDUL JALIL , MOHD ABDUL HADI , DAN YANG TERAKHIR IALAH ADIK KECIL KU MARIAH .

Paling ku hormati .
Tok wan ku ABDUL SAMAD BIN HJ ABDUL HAMID
Tok mama ku SITI AMINAH

Yang terakhir – untuk sahabat ku yang berada diseluruh pelusuk dunia .
dimana kalian berada ingatlah ukhuwah itu adalah yang terindah buat kita semua . Tanpa kalian mungkin aku tiada diatas jambataan menuju cinta illahi.

UNTUK PERHARGAAN YANG TERAKHIR BUAT SEMUA –
Ketahuilah hidup ini hanya sesingkat masa . Andai masa itu bergerak laju kita tak akan dapat kejar nya . Anggaplah apa yang berlaku hanya lah menguji keimanan kita semua .







Malam itu terlalu gelap dan tiada cahaya memantul ,
hati ku pula kerungsingan memikir satu permasalah . sambil tangan ku menaip sesuatu dihandphone ku dan mesej ku dihantar untuk seseorang yang aku sangat –sangat mencintai nya dan menyayanginya




malam itu juga akibat pulang dari program ku .aku terus menarik gebar dihadapan ku dan menutup seluruh badan ku .

“arisa!.”

kedengaran suara dari luar pintu , kakak senior ku , kak jibah aku memanggil nama panggilan nya buat pertama kali aku melangkah kaki ku ke teratak ini

“ye kak jibah ..” nak rehat kejap , boleh tak ? .”

suara ku kedengaran dan ada sahutan dari kakak senior yang lain ,

apa ni malam-malam bising dah ? .” kak nony menyambung , mungkin jugak kak nony tengah mentaalah madah-madah untuk esok harinya . Ukhti nony kuat orang nya . Tabah dalam segala ujian . Mungkin kerana dia lahir dalam keluarga yang bersederhana .

yelah ,..bising tau .” kakak ibtisam mencela .
aku bingkas menuju ruang dapur berhampiran bilik kak senior aku .

dah bangun wahai puteri arisa .” aku menguap dan tangan kak nony dengan pantas menutup bibir ku .

kak nony ..sayang terima kasih .”

sama-sama adik arisa ..” di teratak ini aku memanggil nama mereka dengan panggilan yang terbaik biar ukhuwah itu berpanjangan. mungkin kerna ku benar mencintai mereka .

aku menyayangi mereka seperti aku menyayangi diriku sendiri . Entah ku rasa seperti berada di kalangan bidadari syurga ketika memasuki teratak ini .Patutlah ia dinamakan “teratak saadah hasanah” kerna itu jua aku terasa bahang ukuwah itu menjalar di darah ku .

“er , pergi mandi ..busuk .” arah kak jibah sebagai amirah dalam rumah ku .”Ye baiklah kak jibah tersayang .”
“Ah !” sudah dia main sastera pulak .”
Kak ibtisam menyambuk. Tercetus hela tawa antara aku dan mereka.
Malam itu aku seperti mahu mencari sesuatu dialam maya .lantas tangan ku dengan pantas menekan yahoo messenger di laman kegemaran ku .
Dengan secara tidak sengaja .sesorang yang aku amat mencontohi nya sebagai seorang penda`ei dan juga sebagai mas`ulah halaqah ku ketika berada luar dari tempat pengajian ku membuzz – aku
Shaj_er: Salam dik arisa
Arisa91: wasalammualaikum …yer kak marlisa
Sihat ke?
Shaj_er: Sihat, alhamdulilah ala ku li hal, ada apa –apa ke?
Arisa91: ana rindu sangat ukhuwah antara akak dan ana.
Shaj_er: yeke…ada seseorang yang kirim salam dekat anti
hatiku semakin rencak menari dan terasa dentungan di dada kian berkocak , mungkin tertanya siapa orang itu , aku membuzz kembali
Arisa91: erhm…sape kak ?
Shaj_er: mama mashitah .
dengan serta merta hati ku berkocak dengan kuat . Terasa hampir tercabut jantung ku .
mama mashitah , nama itu sering aku mengingati .dia ialah ibu angkat ku ketika aku berada dalam program anak angkat seuniversiti .
Arisa91 : ya ALLAH dah lama tak jenyuk rumah mama kan
Shaj_er ; ye ..kak tau dik arisa sekarang buzy kan , takpe lah akak kirimkan salam adik kepada mama ya , akak nak out ni ,

aku kembali sign-out account yahoo messenger ku dan menutup laptop aku , malam itu aku tidur dengan keringat airmata kerna rindukan ibunda yang tercinta .
Yang jelas hidup ku kini bergantung atas tanggungan dari kakak senior ku, terasa serba salah hati, tak kurang tu aku secara mendadak dengan tiba-tiba aku memarahi mereka tiada sebab aku melenting. Mungkin juga iblis menganggu ku . Dengan serta merta aku berpaling dan memeluk tubuh seseorang dihadapan ku .

Kak ibtisam!”

“Ye ..Akak tau anti letihkan jadi anti terpaksa.” pujuk kak ibtisam meredakan .entah apa gangguan yang menganggu aku selepas aku pulang dari universiti . malam itu sahabat ku menemani ku sehingga pagi menjelma. .

“Selamat pagi , sobahunnur .” sapa sahabat ku ifah atau afifah , sekuliah dengan ku .
dah sihat ke putri ? , selagi lagi dia berseloroh . aku bangun memgibas tempat tidur ku dan tersengih melihat telatah dia .

kenapa buat muka macam tu tak cantik lah , nanti tak ada orang suka tau .” dia mengarah kearah ku .

biarlah tak ada orang pun .” ku mencubit bahu kanan nya .Dia terjerit sedikit tidak pun dia menutup mulutnya takut kakak senior mendengar . dia tempat ku luahkan rasa kekadang jika aku dilanda masalah dialah yang membantu dan sebaliknya jika dia didatangi masalah ku cuba menyelesaikan . begitu kuat ukhuwah aku dengan nya . tanpa kusedari airmata ku membasahi pipiku . sapu tangan berwarna biru laut aku mengilap pipiku tanpa disedarinya .

"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)
"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Arisa terus bermain dengan ayat-ayat tentang ukhuwah . Selain daripada kedua-dua ayat dah hadis di atas, berdozen lagi dalil-dalil yang menunjukkan kewajipan seseorang Muslim mencintai, mengambil berat, membantu, bersikap peduli dan juga mengasihi saudara seagamanya. Perkataan "ukhuwah" yang bermakna "persaudaraan" sering dijadikan tema untuk persaudaraan ikhlas yang bertunjangkan iman dan takwa ini.
Tunjang ukhuwah menuju cinta kepada ILLAHI , ku memegangnya sebagai azimat untuk ku .
pagi itu dengan hati berbunga aku meyelami wajah mereka dengan ketenangan tidak lah aku cuba merosakan pagi yang indah itu . aku memeluk tubuh akak jibah , hana , ibtisam dan sahabat ku afifah .

kenapa lah dengan puteri ini ?.” panggilan manja kepada ku ..renungan mata dari kak jibah terasa gerun .

tiada apa –apa , kak jibah .” pagi ini ana nak manja dengan akak senior takut tak sempat pulak .

“hey.”
kak hana ,dari tadi berdiam sepi tiba-tiba menegur minda ku .
“awak ada masalah ke ? .”Tanya kak hana , walaupun dia bukan jurusan agama namun aku menghormati dia sebagai kak yang paling tua dalam teratak ini .

ye kak hana , kenapa ? .” ku kembali menyoal kak hana yang masih bersuapkan nasi lemak yang ku baru membelinya tadi .

“seperti mahu pergi jauh je .” ku terpana . ku ingin merahsiakan tentang itu . biarlah mereka tahu akan perisitiwa semalam tetapi bukan akan rahsia ini .

“ah`ha ..arisa dipilih ke fakulati yang lain .”.ku membohongi nya , ku serba salah dalam keadaan seperti ini .

“Baguslah kalau macamtu .awak boleh membawa dua ijazah dalam sekaligus. Akak dulu pun kena jugak buat macam tu best tau. tapi masalah itu memang arisa tak boleh lari ” Kak hana menceritakan tentang pengalamannya. aku hanya mengangguk sahaja . Langkah k uterus menuju ke bilik Air yang berdekatan tempat tidur kak jibah dan kak hana .

“puteri cepat makan , nanti terlambat pulak .” arah kak ibtisam .aku dengan tergopoh gapah menghabiskan sisa-sisa makan tu . ku melerik jam ditangan ku ternyata jam ku menunjukkan sudah terlewat untuk sesisi kuliah pertama ku . “ya ALLAH ..ifah cepat –cepat , kita dah terlambat lah .”
aku menjerit memanggil afifah dari bilik ku .“ana dah keluar ni .” afifah menyahut panggilan ku . bergema rumah sewa ku dengan gelak tawa dari kakak senior ku ”tulah , tadi dok sembang sakan , la ni baru kalut .” akak ibitisam berseloroh dengan bahasa ibunda ku . aku mencebik muka kearahnya .

Dengan berhati-hati ku membawa kereta viva ku dengan cermat kerna disebelah ku adalah sahabatku sebagai matahari . Menunjuk arah kepada ku . Agar aku tidak tersungkur . Tiba disimpang kanan kereta ku pandu terus membelok ke banggunan fakulty sahabat ku dan memecut ke luar menuju parking kereta , tempat pertama singgahan ku makmal perubatan dan klinik Doctor Amirah Baharuddin dan ku menunggu di bilik penunggu . seorang wanita berpakaian serba putih dan bercermin mata tanpa bingkai , dia perlawa ku memasuki , aku melangkah masuk dan berhadapannya .hanya dia sahaja yang tahu rahsia ini .

“Maaf bagi kamu tunggu.” doctor muda itu meletak cermin mata nya diatas meja dan mata nya bertembung dengan ku.
Aku hanya tersenyum sahaja .

“baiklah, mari kita mulakan memandang kamu lepas ini ada kuliyyah kan .” ku hanya mengangguk sahaja.

Selesai pemeriksa, doctor tu memberi ku satu fail berisi maklumat tentang penyakit ku .

“Lepas ini kamu mesti bawa kan Fail ini kepada doctor Hairi di hospital besar tu .” ku memgambilnya dan meminta diri .

Hanya beberapa saat ku tiba di tempat kereta dan meletakkan fail tu di belakang boned kereta . ku terus menuju ke kulilah ku.ketika itu seorang pensyarah muda dan aku barangkali tidak memgenalinya dan hanya ku tepandang wajahnya bergerutu.

“awak !, kenapa awak datang lewat.” Tanya pensyarah tu .wajah ku merah padam , menahan malu teramat sangat .

“maaf professor , tadi saya ada hal .” ku menjawab tersekat suara ku tidak bisa keluarkan . saat itu jua ku terlihat wajah seseorang yang melihat ku

“baiklah , awak boleh kembali ketempat awak , lain kali jangan ulanginya .”

ku kembali ketempat ku dengan perasaan malu .inilah kali pertama ku dimalukan dihadapan sahabat sekuliah ku .

Anti pergi mana ?.” Tanya afifah melihat wajah ku ,dia tahu disebalik wajah yang dilitupi dengan purdah dia tahu bahawa ku tidak pernah berada dalam keadaan seperti tadi .

Ana..Pergi berjumpa dengan doctor amira.” ku menjawab tersekat2.
anti sakit ke ? dia kembali bertanya , saat pensyarah melihat wajah ku tertunduk .

awak! .” sekali lagi aku seperti terpana .ku dengan bingkas bangun dan menghadap kearahnya
ape nama awak ? dia kembali bertanya . aku dengan kaget menjawab dengan tenang .
arisa !.” kalu awak sakit boleh berehat di ruang rehat .” nada dia berbicara kelihatan rendah sekali tidak seperti tadi
Kawan awak disebelah boleh teman kan awak .” dia mengarah afifah bangun bersama ku .afifah melihat ku dengan kebinbungan . Tidak lagi sahabat yang lain mereka mengetahui akan aku hanya demam biasa bukan rahsia itu .

Ku berjalan keluar dari kuliah itu dengan langkah lemah , tangan ku dipimpin oleh afifah . ku melihat wajahnya sungguh merasa simpati terhadap ku “.maaf sahabat kerna terpaksa membohongi .”
Daun pintu bilik rehat di tolak dengan perlahan dan tubuh ku terasa berada di atas tilam yang empuk, saat itu aku menyebut kalam ALLAH . Hanya afifah yang mendengar bisikkan kecil tu .hanya dia sahaja.
“anti ! ana keluar dulu ye.” ku mengangguk kepala ku , terasa pinar di mata dan aku kembali ke alam mimpi . aku dibisik dengan kalimah ALLAH dan . mendengar sahabat ku memanggil nama ku . ku membuka mata ku , Rupanya bukan sahaja afifah bersama ku malahan kak senior ku semua nya berada bersama ku termasuk pensyarah tadi .

“bagaimana dah bagus ?.” Tanya pensyarah tu
“dah tersangat bagus terima kasih pensyarah .”
ku memgukir senyuman di wajah pensyarah wanita , baru ku tahu yang dia baru sahaja di pindah kan kesini . salah ku jugak kerna pergi lewat .Dia sebagai ma`sulah ku dalam usrah dan halaqah ku , Perkenalan ku ditambah lagi dengan kedatangan anak2 lecture tu . Wajah mereka seiras dengan nya dan tangkas dalam pergaulan . Pasti mereka diajar dengan didikan sempurna dari lecture. Namanya mashitah sama seperti nama ibu angkat ku keringat aku ditambahkan kenalan dari pengalaman ku baru mengubah segalanya .
cinta ibarat spt pohon yang rendang yang tumbuh dari akarnya kemudian menjelma daun2 menutupi ranting2 kering. begitu jua ukhuwah kerna bermula satu perkara menjadi perkara yang terbesar dalam kehidupan nya . akarnya spt iman daunnya spt takwa kedua itu perlu dalam kehidupan
mungkin ini adalah cinta
cinta yang diukir dari liqa mahabah ….ya aku yakin tentang itu .

Tiba-tiba wajah itu seperti berada di minda ku
ya ALLAH sisihkan ia , jangan engkau biarkan aku berada bukan seperti yang engkau inginkan .
Ya Rabbana,
Mengapa perasaan ini tiba-tiba hadir
Dikala aku sedang mencari-cari cintaMu
Mengapa rindu ini harus ada
Saat hatiku sedang cuba untuk merindui syahid di jalanMu
Mengapa mesti aku berharap pada cinta yang tak pasti
Sedangkan Kau harapan yang patut aku sandarkan..

ku terus menuju ke bilik air dengan perlahan
menahan sakit di dada ..hanya malam itu diantara ku dan jua pencipta . hanya ku dengan nya .
Dalam sujud ku , ku bemohon semoga ku memperolehi sesuatu yang berharga buat ku .
Ya Rahman,
Mungkin inilah ujian untukku dariMu
Sebagai kiffarah dosa-dosa yang pernah aku lakukan
Mungkin inilah juga dugaanMu
Terpaksa ku hadapinya dengan bekalan iman yang masih bersisa
Walaupun aku sedar
Jiwa ini terlalu kotor untuk menagih redhaMu..
…ampunkanlah segala dosa dalam diri …

disebalik tubuhku yang diselaputi dengan kain yang indah , mungkin kain yang aku pakai menjadi kain yang terakhir bagiku . ku mengagahi beristikarah dihadapannnya , mudah-mudahan ia memberi petunjuk buat ku . aku yakin akan kecintaan terhadap ya rabbul izzati .
1) aku dan program dan cinta

pagi itu dengan hati berbunga , aku dan afifah terus menuju ke destinasi pertama ku iaitu rumah ALLAH .terasa tenang dan damai di jiwa ku , ketika itu program ku baru berlangsung mereka membuat keputusan bahawa masjid sebagai medan dakwah untuk bersama menimba Ilmu , kesibukan ku tidak menbuat ku leka tetapi membuat hati bertambah yakin akan cinta dari ILAHI . ku mengasihi setiap hamba yang datang berpusu2 menjejaki kaki mereka untuk mengambil ilmu sebanyak yang mungkin .

tambahan pula, ketika itu terlalu ramai anak muda yang ingin mengambil ilmu disitu , justeru itu mereka membuat keputusan hanya mengadakan program disetiap rumah ALLAH .Sedangku leka dengan mahabah syababal-islam , teman ku mengetuk aku dari mimpi

“arisa ! .”
“ana fikir inilah yang terbaik untuk anak muda ni .”
aku akui ini program pertama aku dan sahabat ku anjurkan .

“Ya, ana fikir macam tu juga mungkin dengan cara ini .kita dapat menghadirikan hati mereka mencintai ilmu agama “afifah tersenyum mungkin kerna dia terlalu asyik dalam mengikuti ilmu agama .Aku bahagia
Teramat sangat dan kerana teman ku sentiasa bersama ku . Kalau tiada mereka bermakna program ini harus ku gilap lagi .



HATI YANG INGIN MENCINTAI AGAMA ALLAH
DIPERLIHARAI OLEHNYA .

Benarlah sabda NABI MUHAMMAD SAW
“Barangsiapa yang menolong orang yang ingin menuntut ilmu ia akan mendapat syafaat di akhirat dan sabda NABI lagi “barangsiapa yang sayang kasih orang yang menuntut ilmu seolah ilmu ia menyayangi NABI MUHAMMAD SAW.
Kasih sayang terhadap orang yang mencintai ilmu banyak ganjaran yang di beri. Simpannan yang kita keluarkan bagi orang yang menuntut ilmu balasannya. Anak bidadari (dikalangan anak bintang dilangit) hurulain.
Sabda NABI MUHAMMAD SAW
“Siapa dikalangan kamu menolong orang yang menuntut ilmu dijalan ALLAH, dia dilepaskan daripada azab neraka.
Dan sabda NABI LAGI
“Apabila mati orang yang menuntut ilmu ALLAH, Diampunkan dosa-dosanya .orang yang berjalan mencari ilmu ALLAH dimuka bumi, bumi langit serta kehidupan didunia akan berdoakan kesejahteraan nya.

Berpuluh2 hadis Nabi dan ayat ALLAH SWT yang menceritakan keistimewaan bagi orang yang menuntut ilmu ALLAH dimuka bumi, ku pernah dikhabarkan tentang keistimewaan akan orang yang menuntut ilmu, ya, tidak dinafikan murrabi ku di mahaad (MTID) ada mengatakan akan keistimewaan ini.

Katanya “ketika hamba ALLAH yakni pencari ilmu keluar dari tempat tinggalnya tujuannya hanya mencari ilmu ALLAH, maka ganjarannya syurga baginya dan dia menyambung lagi “ malaikat akan mengibarkan sayap nya dan mendoakan akan keselamatannya sepanjang ia berjalan sehingga tiba didestinasinya .
Begitu CINTA dan KASIH ALLAH mengasih orang yang pergi menuntut ilmu , orang berjihad dijalan ALLAH ialah orang yang pergi mencari ilmu ALLAH .
Bagiku jua begitu moga KU mendapat kelebihan daripadanya ..amin ya rabbi ..
mungkin ini adalah perjuangan ku ,ALLAH memilih ku berada
diatas perjuangan ini .seperti perjuangan RASULLULLAH SAW .

perjuangan terlalu pahit mungkin jua perlukan sa`at utk melaluinya . jika ku yakin dengan janji ALLAH PASTI KU MENDAPAT NATIJAH NYA .
MY UMMAH satu lagu nasyid diantara menjadi sebab aku terjun didalam medan ini . ia menceritakan tentang perjuangan RASULLULLAH SAW keatas hambanya .
my ummah he will say
Rasullullah one the day
even though we`re strayed
form him and his away
my brother my sister
islam lets stunggle ,work and pray if we are to arise baek the glory of his way

Tengah berangan ye ..budak permpuan tak baik berangan tau nanti cepat tua ..usik afifah yang sibuk mengemas kini akan tentative bagi program tu .
“anti .!!”
.aku mengeleng
“ mana ada ana berangan tu ha ana tengok gelagat kakak senior kita beraksi ..”jawab ku bersahaja
“tengok kakak fesi ke atau kat tempat lain , jaga2 tau mata kita tu .”
afifah berseloroh tetapi nasihat nya tegas apabila didengari .aku terkejut afifah berkata seperti itu .
“astaqfirullah ..anti , ana faham nasihat anti .”
“dah faham bertanya pula.”
aku dan afifah bergelak tawa sehingga akak senior memberi isyarat kepada ku . Bahagia hati ku selepas terkena nasihat dari sahabat ku sendiri .



SAHABAT
Terima kasih atas segalanya ,
bukan mudah membiarkan
bibirmu ketawa bersama ku .



Friend is a sohabti il jannah
take care her like we`re take CARE we self









2) Kini datang nya cinta kepada ku?
cinta atau al-mahabah iaitu kasih sayang , Al-mahabah ibarat seperti tenang nya lautan tiada gelora yang melanda .seperti jiwa seorang setelah mengadu kepada kekasih nya ,


suatu saat pasti setiap hamba ALLAH akan melaluinya ,mungkin tidak seperti aku . ALLAH memberi ujian kepada aku , sungguh aku tiada ku duga melainkan hanya aku benar-benar dalam mencintai nya . suatu ketika ku diberikan ujian iaitu ujian ku akan hati ku sendiri . ALLAH menguji ku akan cinta aku kepada nya . .
hari itu hanya berdiam dan berpura-pura tiada apa yang berlaku , hanya tersenyum apabila mereka bertanya dan selebihnya aku menjawab dengan bersahaja . Biarkan aku menanggung ujian ini bukan kepada sahabat ku atau kakak senior ku. ku berpura-pura dihadapan mereka seolah aku sembuyikan sesuatu dari mereka .

arisa ! jom makan , akak dah sedia makan malam , . “ ajak akak hana sambil menaip sesuatu dihandphone nya . baru ku ketahui bahawa kakak senior aku mempunyai adik yang umurnya sebaya dengan ku kelas nya sama dengan ku . tanganku mengetuk kepala ku sendiri mungkin kerna lupa . setiap manusia tidak lari dari sifat lupa iaitulah nasihat dari afifah yang sebenarnya boleh menjadi penasihatku .

arisa ! panggilan kedua dari kakak hana .Dengan lemah longlai aku meneruni anak tangga sambil tanganku dipaut oleh kak hana .aku mengeluh dan menarik nafas . Dihadapan meja makan hanya sedikit sahaja ku sentuh tidak seperti selalu , Dikalangan kakak senior ku hanya kak jibah sahaja mengetahuinya , Dia melihat wajah ku dengan kerutan didahi ..
ku dikhabarkan oleh ma`sul aku tentang seorang rijal . pada mulanya aku berdiam sahaja mungkin kerana rijal itu juga dari organisasi sama dengan aku dan menjadi buah mulut diantara pelajar disitu. ku benar2 keliru , mahu aja menangis seperti keanakan kerna kehilangan cinta dari maha esa .itu ujian untuk hati ku . Malam tu ku menangis dihadapan kakak senior ku jibah .Dia hanya berdiam dan menenangkan aku. kesian kak jibah terpaksa layan kerenahan ku .




Ya Rabbul 'Izzati,
Teguhkanlah hatiku ini dengan kubu keimanan
Untukku serahkan cinta ini hanya padaMu
Untukku salurkan rindu ini hanya buatMu
Untukku sandarkan harapan ini hanya untukMu
Untukku mudah menggapai pohon redhaMu
Agar aku sentiasa mendapat belaian kasih sayang dariMu..



Assalamualaikum..asiffun , anti min kuliyyah usulddin .” Tanya salah seorang dari dua syabab yang berada tidak jauh dari ku , mujur ketika itu ada afifah temani aku .

“na`am , limaza ? .”ku berbahasa arab oleh kerana syabab itu mulakan dengan kalam arabiah .

“ehm…..to the point ok .”.sampuk syabab disebelahnya .ku kira aku kenal syabab yang memakai cermin mata .dia hanya tunduk sahaja .aku menjadi pelik melihat syabab tu .

“begini ., untuk program yang seterusnya kalian berdua boleh join sekali tak ? .”

“insyaALLAH ..ana akan ikut serta tapi sebelum tu ana nak minta sesuatu ? .”aku meminta untuk lebih mudah dalam gerakan kerja aku .

mereka berdiam sahaja , ketika itu syabab itu mengangguk mungkin beri isyarat bagi aku . afifah dengan cepat mencela .

“macam ni , untuk program yang seterusnya kami bagi muslimah nak cuba asingkan dari percampuran tu?”

“maksudnya macamana ? memangnya kita sudah mengasingkan plot-plot atau LDK dalam setiap aktiviti .”syabab itu terus bertanya .ketika itu dia menoleh kearah aku dan afifah .

“ana nak dalam setiap sesisi kita buat hanya santai , tak perlulah seperti dulu. ana tak kisah kalau kita nak buat slot tu bercampur imsalnya ketika kuliah motivasi atau kuliah ba`da solah “
ku menjelaskan kepada mereka

perbualan aku dengan mereka tergendala oleh kerana kakak senior ku hana datang menemui adik nya . lantas itu aku meminta beredar dari café universiti . dalam perjalanan menuju ke kuliyyah , afifah meminta terus untuk pulang mungkin kerana penat , barangkali ..ku hanya teruti sahaja permintaan nya kerna ku ihtar li sohabati . Sejak dari pertemuan tu hati ku sentiasa berdebar setiap kali petemuan dalam setiap program .syukur pada ALLAH setiapnya mampu ku mengharungi dengan terbaik.

setiap berlaku ada hikmah nya mungkin ALLAH mahukan yang terbaik buat ku . ku sebagai hambaNYA mesti berusaha yang sebaik yang mungkin .

Ya Allah,
Engkau ampunkanlah segala dosa-dosaku
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun
Aku sedar dosaku menggunung tinggi tidak bertepi
Berkenankah Kau menerima doaku ini
Layakkah aku menerima cinta manusia
Sedangkan cintaMu masih belum kutemui

setiap doaku hanya ingin perolehi cinta dari pada nya . ku ini layak kah menerima cinta manusia sedangkan cinta dari illahi belum ku temui .ku megeluh… di panjangan malam itu hanya aku dan dia pada waktu itu .




ya rabbul izzati
andaiku jatuh cinta
cintailah aku pada seseorang yang melabuhkan cinta dia kepada mu
agar ku mendapat kebahagian
agar ku ditambah kekuatan untuk mencintai mu

ya muhaimin ,
seandainya hati ku terpaut akan cinta dari hambamu
izinkan lah hati ini memcintai nya
agar ku tidak lalai dalam mencari cinta mu

ya rabbana
jika aku jatuh hati
jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatimu .

ku lemah tiada berdaya ku khilaf kerna aku manusia
tp ku ingin dkt dengn mu ya ALLAH .
doa ku diaminkan kak jibah ..dia tersenyum melihat ku seperti baharu mendapat kebahagiaan , aku akur diriku dijaga oleh ibu dan ayah ku sejak ku memasuki alam remaja , ketika ku dur`rus di mahaad dulu .aku hanya berada tiga tahun dalam kelas yang bercampuran dari pelajar perempuan dan lelaki .kemudian ku berada semula kelas kesemuanya perempuan .aku benar2 tak menafikan akan itu . pernah sekali aku meminta aku hanya mahu menyambung pengajian dalam bidang yang aku mahu hanya berada di dalam kuliyyah kesemua perempuan tapi mungkin hanya sedikit dari itu , selebih nya ada percampuran .











BAB 2
Pagi itu ukhti jibah mengajak ku keluar bersama afifah mungkin dengan Cara itu Aku boleh menenangkan diri ku sehinggakan sahabat ku sendiri tidak mengetahui, Rasa bersalah terhadap afifah untuk menemani ku keluar .Aku ketika membuka kunci kereta ku, Tangan kak jibah dengan cepat mengambil kunci di tangan .Aku mengalah.
“ biar kak yang dreber .” pinta ukhti jibah .Aku mengangguk kecil dan membuka pintu belakang . afifah berada dihadapan bersebelahan dengan kak jibah ,manakala ku berada dibelakang

.Bermain dengan perasan
Tanpa ku sedari, destinasi ku kini berada dihadapan ku . Ku sedari kak jibah dan afifah tiada di atas kereta

“mereka tinggalkan ku .” aku berbisik

Badan ku lemah , ku jua tidak mengetahui kenapa ku menjadi seperti ini mungkin jua kancer itu merebak keseluruh badan ku . Dah lama ku tidak ke klinik doctor amira baharuddin .Bagaimana dengan dia ? sihat kah ? banyak juga yang perlu ku Tanya . Barangkali aku sibuk untuk program kedua ini .

aku hanya mencuci mata ,Entah ada lagikah umur ku melihat keindahan ALLAH . Ku seperti mahu aja biarkan dunia ini mengetahui akan kesedihan dan keperitan ku . Batin ku ingin menjerit namun mulut ku berkunci rapat serapat nya .

Hanya mahukan redha ALLAH REDHA ALLAH REDHA ALLAH
walaupun dalam hati ku , Aku sungguh menyintainya ..sungguh ku jua tidak boleh lari dari cinta ini .
apakah aku ada peluang untuk jelaskan kepada mereka ?

“ Arisa.” ku menoleh ke arah suara yang memanggil ku , seorang yang aku sangat mengenalinya aku tahu suara nya cuma aku tidak mengenalinya . Tangan ku dengan cepat memakaikan cermin mata baharulah yang aku tahu itu kak serumah ku kak hana

“Kak hana .”
ana ingat sapa tadi .

“apa la tak kenal kak rumah sendiri ..” Belum sempat dia bertanya sesuatu kepada ku . Datang seorang rijal dan dia berdiri disebelah kak hana .

“ Ha ..kamu dah datang taufiq .” kak hana mengambil sesuatu dari poket beg galas dia

“Arisa..?”

aku mengetap bibir , Tudung ku di betulkan .

Nah ambik ni sebagai hadiah ...” kak hana terus menghulur diatas tapak tangan ku .syabab yang bersebelahan kak hana menarik tangan dia.

‘ok lah ..dik arisa kak tak boleh duduk lama ni ., adik akak ni mungkin malu tak ..” kak hana dan syabab itu terus berlalu , meninggalkan ku sendiri .

“ Ehm..anti kenapa dok kat sini sorang2 ? .” tegur sahabat ku .barangkali aku tak sedari akan kehadirannya .Aku lihat ditangan nya penuh dengan bahan2 dapur dan peralatan sendiri

“Barang tu untuk berapa tahun ? .” Tanya ku sambil memegang barang2 itu , kasihan afifah terpaksa , jika ikutkan aku yang kena bawa semua itu .Rasa bersalah terhadap dia .

“setahun ja , korang lepas ni bukan duduk rumah tu kan .”
sampuk kak jibah mengeruh lagi keadaan aku .

“tak kak jibah , ana tetap berada di rumah tu betul tak afifah? .
” afifah mengangguk tanda setuju

“lagipun kak semester ni tak habis lagi stok kat rumah tu ? .”
aku menyambung kata –kata afifah .

“takpa , sediakan paying sebelum hujan .” korang ni kan kaki makan .” usik kak jibah . aku terus ketawa dan diikuti afifah dari tadi hanya handphone sahaja yang dia lihat .

Dua jam ku berada di dalam kereta . Terasa perit didada lantas ku keluarkan ubat yang diberi oleh doctor amira.Sampai diperkarangan rumah ku .Aku terus menyuruh akak jibah membuka boned kereta dan membawa keluar bahan dapur menuju ke dapur dan meletakkan diatas meja makan terus aku meminta berehat dibilik tidur . Aku membaring tubuhku diatas katil .wajah tu tetap bergayut

Berulang kali ku halau tetap kukuh..

YA ALLAH …..

Sisihkan lah ia …ya RAHMAN ya RAHIM...

"<

Aku tahu keadaan ku sekarang , kerna itu aku harus tabah.Dibahu ku kini ada amanah yang harus ku pikul .Dapatkah aku mengharunginya ? Tapi salahkah aku mencintainya ? Salah kah ?

Setiap manusia diciptakan dengan pasangnya namun hanya suatu saat akan tiba .ketika itu kita akan tahu bahawa ALLAH menyintai dan menyediakan yang terbaik untuk kita .

TERPAKU DIPANDANGAN PERTAMA ,CINTA JUGA MEMBUATKU LEKA DENGAN DUNIA DENGAN APAKAH KU KHABARKAN IA , CINTA KETIKA KU LAFAZKAN MENJADI DEBU DIHATI .KU UKIRKAN MADAH-MADAH PUISI INDAH UNTK NYA .CINTA MEMBUAT KU MENJADI SEORANG TABAH , GIGIH MENCAPAI CITA-CITA .

Kini ku yakin dengan takdir ALLAH ,sungguh ku yakin mungkin kah dia untuk ku . kemudian harinya pasti menjadi kenangan indah buat ku .
Hp ku berdering
lantas ku bukakan inbox mesej salah satu nya tentang program tu tapi aku bingung dari mana no ini boleh tahu akan no handphoneku.




lantas aku menaip sesuatu di write mesej di handphone aku
dengan cepat mesej tu memasuki inbox hp .
Kadang-kadang hati ini terasa sunyi sepi Kadang-kadang juga jiwa ini terasa kosong tidak berisi
Masa itulah yang telah memunculkan satu rasa
Cinta yang tiba-tiba menyelinap masuk di kamar hati Rindu juga tiba-tiba menjelma jauh di sudut hati
Semuanya datang bagaikan satu mimpi yang tak pasti
Mengapa??
mesej ku dibalas dengan sempurna





hatiku bergetar .ia benar , kata –kata mas`ulah ku tentang ini tapi aku huz`nuzn terhadap diri nya .




Mesej malam tu aku hanya biarkan sahaja . Aku dengan pantas deletekan mesej tu . Aku tahu mesej itu tidak penting untuk aku . Aku mahu menjaga khtilaf antara aku dan dia, hanya mahu hubungi hanya akak hana atau kak jibah.

Malam itu sebelum pukul dua belas, aku mentelaah pengajian untuk esok.
Kuliyyah Prof Mashitah pasti aku pergi awalan tidak seperti hari itu. Apapun malam itu aku tidak tenang. Makin ku lawan makin ia mendesak, hanya tangan ku saja yang mengurut dadaku .

Bilakah ia akan berakhir?

Sedang mata ku asyik dihadapan khitabah, daun pintu ku ditolak dengan lembut, aku mengalih wajah ku dan aku tersenyum melihat wajah itu tapi hampa kerna wajah itu seperti mahu berkata2 dihadapan ku .

“Arisa !! ..” aku berkerut dahi melihat kak hana dengan wajah nya yang aku tak pernah melihat nya sebelum ini kak hana orangnya ceria .
“kak hana .” ana ada apa yang silap kah ? .” aku bertanya , mata ku bertembung dengan nya silih berganti mesej masuk dalam handphone ku .

taufiq ke .” Tanya kak hana ragu-ragu dengan diri ku .

kak hana menarik tubuhku dan memandangku dengan pandangan yang pelik . kemudiannya ketawa , aku hanya mandang saja keletah kak hana . wajah yang jelas berubah .Aku diam. Bagaimana ku hendak menjawab ? .Mujur ketika itu hanya aku dan kak hana . afifah sejak pagi tadi belum nampak batang hidung . kalau kakak senior yang lain ada agaknya apa yang aku hendak menjawab ? .
“Tapi kakak tak kisah , dik arisa nak berkawan .”jawapan kak hana mengugup bibirku

“kak hana !!.” taufiq tu hanya ana kenal dalam program ni tapi bukan lebih kak ..”
kak hana terkejut dan terus bertaaruf tentang diriku .

“ana tak nak kalau ana bersahabat dengan kakak , hanya mahu berkawan dengan dia .” penjelasan aku menyebabkan kak hana terkaget

oh , baru kak faham , keluarga awak jaga ya .” aku mengangguk. Dia terasa yang dia kini berada dibawah langit dakwah . kak hana terus bertaaruf dengan ku sehingga larut malam menjelma . Kak hana sambung berbualan nya walaupun jam menunjukkan waktu diakhir . “Habis tu kalau sampai masa ,jodoh awak ibu dan ayah awak carikan .” aku mengangguk lagi .
Kak hana menepuk bahu ku sebelum beredar dan dia menyambung kata-kata sebelum kaki melangkah keluar “bagus lah ..kalau boleh akak nak adik menjadi sebahagian daripada keluarga akak .” kata-kata kak hana membuat aku terkejut

kak hana..ana nak minta maaf kak .”

untuk apa ?

sebab kalau akak terasa dengan ana .”

ish., kenapa cakap sperti nak pergi jauh ja..dia hairan dengan tingkahlaku ku malam itu

ya ALLAH ..andai malam ini mereka semua mengetahui akan itu maafkan lah aku ya ALLAH kerna aku khilaf dengan mereka .

batin ku menahan ..

Bau Darah !! .” kak hana terkejut dan panik , mencari –cari sesuatu , tiba2 tangannya tersentuh sesuatu di bawah bantal ku
“arisa ..apa ni ?” dia begitu panic .Aku masih mengukirkan senyum tapi yang pasti hatinya terguris dari sikap aku. Apakah aku lakukan ? apa ini yang aku mahukan ? apakah ini yg sebaiknya ?
Aku hanya penting diri
kerna aku yakin dengan keputusan ku .
Tetapi Ku silap .
ukhuwah itu terlalu indah
Jika ku tidak penting kan diri ku sendiri .

“kak maaf kan ana” ..kata –kata sebelum penglihatan ku tertutup ..





WAD KENANGA 2

Tepat jam sepuluh pagi , kereta milik ku tiba di Hospital Besar .kereta itu berhenti dipintu kecemasan . Dua orang bertugas dan jururawat bergegas menarik stretcher dan mengangkat tubuh ku ke atas nya . Darah segar kemerahan yang mengalir dari kepala ku membasahi stretcher itu .manakala ku tak sedarkan diri .
“ Khai ..tolong siapkan bilik kecemasan sekarang .” arah seorang ketua barangkali ketua kepada doctor kepada khairul anuar yang khusyuk membalas sms , khairul anuar mengeluh perlahan , rambut nya disisip ketepi apabila dia bangun handphone di masukkan ke dalam poket baju putih milik nya . Khairul anuar segera melangkah menuju bilik ICU . Dia menyiapkan tabungan oksigen serta tabung air dan peralatan kecemasan . Setelah selesai dia keluar dan menunggu arahan seterusnya dari ketua doctor .
Aku terlentang diatas katil seperti orang yang tidak bernyawa , kepalaku menoleh ke arah kiblat . Jururawat menarik tudungku keluar hanya tinggal skaf di atas kepala .
Dengan pantas kedua-dua jururawat itu membersihkan tempat tidurku .lalu mereka memasang tiup oksigen dan disuntik air ke lengan ku .Botol berisi air itu berhayun –ayun diatas kepala ku yang telah dibalut dengan kemas tadi . keadaan ku kembali stabil .
Kesibukan itu berlarutan selama sejam setengah , Setelah aku dibalut dan dikemaskan , dua orang jururawat itu beredar .Setelah nafas ku kembali reda.
khairul anuar kembali menaip sesuatu di handphone nya ..kemudiannya membaca satu akhbar berita .Baru sahaja mahu membuka akhbar itu .satu suara menyapanya .
“khairul .awak doctor pelatihkan ? .”Tanya ketua doctor yang berpakaian lengkap dan kemas serta bercermin mata .khairul hanya mengangguk sahaja.Kemudia dia diarah oleh Doktor itu ke wad ku . Dengan malas khairul bangun semula. Inilah perkara paling dia benci .Selalu sahaja mahasiswa seperti dia diarahkan .mereka tak peduli calon itu calon doctor atau jururawat bagi mereka sama sahaja
Namun seminit kemudian , Khairul anuar terperanjat . Seperti kena kenjatan elektrik . Wajah khairul pucat lesi apabila melihat tubuh terkujur lemah di hadapanya .Tak mungkin , mustahil .jerit khairul di dalam hati
“Tak mungkin dia… wajah ini ? benarkah dia ? ,Khairul bergegas keluar dari bilik itu .
“ nurse …ada keluarga pesakit datang ? Tanya khairul
“ belum..kenapa?” acuh tak acuh .jawapan jururawat tu menyebabkab khairul mengeluh , dia tahu dia hanya doctor pelatih saja mungkin kerna itu dia tidak di layan .
“ Jadi dia belum didaftar sebagai pesakit lah .”
Jururawat itu mengeleng kepalanya .
“kamu kenal pesakit itu ? Tanya jururawat yang bertubuh gempal itu kepada khairul anuar yang semakin kalut .
“ mana ..borangnya ? “ Biar saya isi dan tandatangan . balas khairul
“ kamu kenal dengan pesakit itu ? sekali lagi dia bertanya kepada khairul yang tengah sibuk tu .
“ dia kawan saya “ ,khairul menjawab dengan penuh yakin seolah dia mengenali aku setelah kian lama .
“cepat.lah ..mana ? “ desak khairul bila jururawat masih memandangnya dengan pandangan seperti tidak percaya akan penjelasan khairul .
Lantas dia mengambil fail dan menyerahkan kepada khairul serta beberapa borong yang lain dia menyambar pantas . .dia terus mengisi .segala biodata aku ditulisnya .bermula dari nama sehingga lah berakhir . Setelah dia menyerahkan boring yang siap diisi lantas kakinya bergerak ke counter bayaran . Wad yang diduduki oleh aku itu tertera nama aku disitu .WAD KENANGA 2 Yang berharga RM 120 sehari.

sementara itu , khairul menghubungi sahabat nya di unjung didalam bilik ku .

“Hello , assalamualaikum..maaf ana ganggu ni “ .khairul mulakan perbualannya .
“ waalaikummusalam ..ya ada apa khairul ?.” suatu suara digendang tekefon nya .

“ sekarang ana ada di wad kenanga 2 ? ‘” belum sempat ia habis kan suara itu menyampuk .
“ habis itu ? “ Tanya dia

“ Tulah , ana belum habiskan dah dipotong , ada seorang sisiwi sekulliyyah dengan anta ada di hospital besar sekarang .”

“siapa ? “

“anta tau tak orang yang anta cerita tempoh hari “
“siapa ? “ suara itu semakni sesak
“puteri nurularisa “

Betul ke? , dia sekarang ada di hospital itu .
ya lah “

apa kena mengena dengan ana ?
masalah nya dia sekarang di wad ICU , ana dengar dia ada kanser

apa !!? kanser ? ..suara itu kaget dan dia terus menyambung
‘ kalau ana tak ada hal , ana akan pergi “

“kalau tak datang pun tak pa ,ana boleh temankan dia , lagipun anta tak ada apa kan setakat berkawan tu pun dalam badan itu “

oii!! kawan , main kasar ya

astarfirullah ..ana tak macam tu lah , taufiq2 nanti tunang ana marah macamana ?

jawablah sendiri ..tercetus ketawa antara dua sahabat .

oklah , jumpa malam ni kalau anta tak datang ana boleh pergi teman kan dia ..hahah ..,tuttt. talian telefon di matikan .

khai..khai
tak habis anta nak sakat ana kan ?
dia mengeluh panjang … tapi apa kena nisa` tu dengan aku ? masih terinyang kalam khairul tadi

“kalau tak datang pun tak pa ,ana boleh temankan dia , lagipun anta tak ada apa kan setakat berkawan tu pun dalam badan itu “ .

Benar ke arisa berada di hospital? .Dia kembali termenung kemudian dia Cuba telefon handphone arisa .Ternyata hanya ada missed call in inbox saja.




Handset taufiq bermainkan nasyid kumpulan IN-TEAM .Dia sememangnya sukakan kumpulan itu .Jadikan mereka sebagai idola dalam medan dakwah ini.
Tertera nama kakaknya dihadapan telefon .,

“Assalamualaikum..fiq “
“ waalaikumusalam ..ada berita apa kak? “

“ fiq macam tau ja apa yang kak beritahu “ seloroh kecil kak hana kedengaran di hujung handphone
“ fiq Cuma menduga saja “
“ to the point ok ..arisa sekarang berada di hospital , entah dia sakit apa ? akak risau la , fiq tak risau ke ?
“ buat apa fiq risau , padahal dia bukan zaujah atau apa lah “
“oh , jadi fiq nak buat zaujah lah … akak seronok kalau dia bersama , ok nak ikut tak ? Tanya kak hana .
“ fiq ada kerja sekarang .” insyaALLAH habis kerja terus pergi hospital .” jelas taufiq gugup dengan kalam kak hana . Handphone nya diletak bersebelahan dengan loptop .


“ taufiq !!” satu suara mengejutnya dari lamunan . Kaki itu melangkah demi langkah akhir nya berada dihadapan taufiq .Taufiq mengalih tubuh nya dan berdiri sama taraf dengan nya . kerutan didahi nya menunjukkan ia bersungguh-sungguh dalam medan ini .

“kau ada masalah cintakah bro ? .”
soalan itu membuat taufiq terjeda . Uwais al-qarni , teman ku seuniversiti .Soalan itu bagaikan taufiq adalah sasarannya .Panahan tepat kepada anak mata taufiq .Terkebil-kebil mata nya memandang wajah bersih itu .

“kenapa enta Tanya ? Enta lihat ana ini macamana ? pernah jatuh selama ini.” tidak mengerti akan maksud mu .”.

“ Jangan berkalam madah , aku tahu hati kau dalam dilamun cinta .” Uwais mudah membuat orang yang berada disekiling nya senang bergaul. Uwais membalas.
Pecah tawa antara dua hati .Taufiq kembali menghadapnya , mata mereka bertembung .Taufiq menarik nafas , Tercungap dia menghabiskan kerja nya .

“ Kau dengar tak ? .Uwais dengan cepat menutup laptop taufiq .Dia termengung , bagaimana dia ingin menerangkan ? .Bingung ,
terasa orang bodoh pulak .

“Bro, ceritakan , apa guna sahabat ..time macam ni dia berpeluk tubuh saja .Uwais terus mendesak taufiq . Taufiq hanya senyum saja melihat gelagat teman nya yang suka tergopoh apabila ingin mengetahui sesuatu.
Uwais pernah satu ketika, hampir saja terlanggar dengan penunggang motosikal . Uwais memaut leher taufiq dan kelihatan mereka berdua terlalu mesra. Satu tembukkan kecil diatas kepala nya .

pap!!! satu tembukan kecil menghingap di kepalanya

“aduh., sakit lah .” jerit taufiq . kalau orang lain tengok mungkin orang kata taufiq dengan uwais gay Tapi bagi uwais , dia tak kisah orang akan mengata apa2 tentang diri nya tapi jikalau pada sahabatnya pasti orang itu tersungkur . Uwais hanya tersenyum besar kerna dapat mengusik teman sekuliah nya .Setahu dia taufiq ini terlalu sukar untuk hal-hal remeh ini . Taufiq orangnya serious dalam semua perkara yang dia lakukan .Sebab itu lah dia jarang sekali bergaul dengan nisa melainkan secara terpaksa atau memang terpaksa . Hanya kakaknya saja yang selalu bergaul . Tetapi ia betul-betul ingin tahu siapa yang mengusik hati sahabatnya .

“taufiq …ceritakan .” Uwais mengalah dia hanya menunggu sahabatnya menceritakan .

ana menyukai sesorang tapi orang itu ana kenal dia tinggal serumah dengan senior hana .” taufq hanya menunggu jawapan dari Uwais .

maksud kau kak kau .”Uwais serba salah . Dalam fikiran nya hanya ada nama itu iaitu puteri nurularisa balishah . Apakah dia ? .Dia diam seribu bicara. Hanya menunggu dari sahabat nya .

kenapa diam ? tadi happy betul sekarang diam tanpa bicara .” taufiq mulakan bermadah di hadapan sahabtnya

“ Dia ..puteri nurularisa badlishah .’ Uwais terkejut

dia kuliyyah usuluddin kan , sama macam anta

Sebenarnya aku dah lama kenal dia, sebelum dia masuk dalam badan sebelum dia menjejaki univesiti ini .

huh ..betul kah ? uwais ini bukan boleh percaya , entah2 dia cedok dari mana2 tapi “ ana hairan macamna anta boleh kenal dia ?

“sebenarnya aku dengan dia dah lama kenal , aku kenal dia melalui ustaz di sekolah aku .bak kata orang tak kenal maka tak cinta . aku kenal dari ayah nya hinggalah keluarga nya sekali . aku pernah menjejaki rumah dia tu pun sebab ayah aku kawan dengan ayah dia satu staf ofis. Dan kak aku ada beritahu yang dia jarang keluar rumah , hari itu aku terlepas aku cakap dia tak pernah keluar ke ? , terus kak ku melenting dan khabarkan aku tentang dia . kakak dia pun sama tak pernah keluar rumah . Uwais menghabiskan Panjang lebar uwais ceritakan . Taufiq

“ jadi kau tak ada perasaan dekat dia ? .” Taufiq membidas kata2 uwais . Dia Terdiam , pedih juga kata 2 taufiq itu .

“Apa lah ..aku Tanya dia , dia ask me pula , “Makhluk apa kah itu? .” .Aku mengeleng kepala , memangkat kening mungkin menunjuk
Tidak tahu apakah maksud nya.

“Taufiq DIE HARD FANS-lah..Apa lah tak tau . “wafie bangun dari tempatnya dan menuju bilik air .
“Tapi kan kalau lah itu takdir bagi anta . Anta nak tak?.”wafie menyambung sebelum beredar .
“ Tapi dia berbeza dari nisa` yang aku kenal .”
Taufiq mengeluh panjang. Mungkin... “ berbeza..ehm..



pada mu ya ALLAH
menetap dalam kalam tiada bisa ku lihat
selain nama mu ya alllah
esok atau kah nanti ampuni semua salah ku
lindungiku dari segala fitnah
engkau tempat ku meminta
engkau beri bahagia
jadikan ku hamba mu selalu selamanya hmbamu bertakw ampunilah hamba mu yg sering melupakan m sarah engkau rimpah kurnia mu pada ku
bersujud pada mu

AFGAN.



Durus fil kuliyyah qalb wa mahabah .

kuliah untuk hujung minggu bagi pelajar seperti biasa dijalankan .Cuma hari ini penyampainya diubah . Hari ini jika diikutkan penceramahnya ustaz sharizal , mungkin kerana jadualnya yang padat tetapi aku seperti aku kenal akan dirinya . seperti biasa ia bermula dengan bacaan muqaddimah al`mul kitb disusuli dengan kata pembukaan . Maudoq untuk hari ini hanya berkisar tentang HATI DAN CINTA .
sepertimana diriwayat dari ABU HURAIRAH ,NABI MUHAMMAD SAW bersabda

“ Sesungguhnya ALLAH tidak akan melihat kepada jasad atau rupa bentuk kamu tetapi ALLAH MELIHAT KEPADA HATI2 KAMU .” Natijahnya jika hati dan jiwa bersih n tidak kotor maka dengan sendirinya wajah menjadi berseri-seri .

Mungkin aku ini tidak akan dilihat oleh Tuhan YANG MAHA ESA
Atau mungkin aku juga tidak akan dipandang walaupun sedetik
Atau sebaliknya.

Selanjutnya IA meneruskan kuliah nya , berbicara nya seolah aku berada didalam majlis ilmu , seolah2 malaikat berdoa pada ku seolah2 malaikat mengibarkan sayapnya . Dia yang ku kenal hanya seorang yang tiada perbicaraan tetapi hari ini aku lihat dihadapan ku seorang yang mampu mengubah barangkali ia mampu mengubah hidup ku jua .

“ Hati Manusia bisa diubah hanya dua benda pertama duniawi kedua akhrawi . dan bagi siapa yang menghampiri akan akhrawi ia memperolehi akan nikmat dari ALLAH SWT . Akan tetapi barangsiapa yang mencari cinta duniwai maka dihatinya hanya terlintas kenikmatan dunia .”
aku terus terpana . Mata ku hanya tertumpu kearahnya .
Fikiran ku bermain kata2 nya . ia terus melekat sehingga mata ku mengalir airmata .Tanpa ku sedari wajah nya melihat kearah ku . aku terus tertunduk .Jari jemari ku terus mengesat airmata . “ Ya ALLAH apakah aku yang engkau pilih ?.” aku bermonologi .
kemudian nya ia berhenti .Ketika itu Dewan itu menjadi hangar bingar . Hanya sementara sahaja . Dua puluh minit ia berhenti IA kembali menyoal para audien
“ shbt seperjuangan yg dihormati , dikasihi OLEH ALLAH “ Sya ingin bertanya pada hati kalian , apakah saat ini kalian masih merasai akan nikmat cinta daripadanya atau ketika ini kalian masih mencintai seseorang ? .” Dewan kembali sepi . tidak seperti tadi .
lima minit berlalu , hanya beberapa pelajar yang berkongsi dengannya . dikalangan mereka ada sahabatnya sendiri .
“ cinta seperti mutiara yang bisa kita gilap begitu jua hati ..hati seperti kain putih yang tiada diatasnya kotoran mahupun segumpal darah yang kotor .” Dia hanya tersenyum sahaja . malahan ada tepukan diberi keatas nya .
“oh ya , blh anta kongsikan akan soal ini atau pun berikan sesuatu ke atas kami.” temannya meminta diakhiri dengan senyuman sinis .
“InsyaALLAH , jika ada kesempatan .dia hanya menjawab bersahaja.
“ uwais..uwais, anta ada sahaja ya “ dia menrungut tapi dia bangga sahabatnya bertanya akan soal itu.
Dua minit dia berhenti , audien kembali menyoal teman2 mereka .kemudian ia bangun dari tempat duduknya lalu mennaiki tangga2 kecil yg ada disitu . ketika berlalu disebelahan kiri ku . ku dapat merasai akan kedatangan nya .
“ ok .baiklah kita sudah ada seorang yg bisa ia kongsikan bersama , boleh anti bangun ? dia memandang wajahku .ku pula memandang kearah teman ku dia hanya menunduk sahaja . Aku bangun dan mengadap dihadapan student yang memenuhi dewan itu .
baiklah , syukran kasiran . ana ingin menyoal kepada anti sepertimana teman ana tadi .
aku berdiam sahaja . dan melihat student disitu tidak sabar melihat aku berpetah dihadapan mereka .
“Kerap diungkapkan, cinta itu buta?Apakah benar cinta itu buta? Apakah cinta orang beriman juga buta? Kalau buta yang dimaksudkan itu tidak mampu lagi melihat mana yang hak, yang mana batil, tentulah cinta orang yang beriman tidak buta.
Tidak! Cinta yang suci tidak buta. Orang beriman tetap celik walaupun sedang dilamun bercinta. Mereka masih tahu dan mampu melihat serta menilai yang mana baik, yang mana buruk, yang mana halal, yang mana haram sewaktu bercinta.
Namun sekiranya buta yang dimaksudkan tidak nampak lagi segala kesusahan demi mendekatkan diri kepada yang dicintainya (Allah)… ya, cinta orang beriman memang buta. Orang yang beriman tidak nampak lagi ranjau duri untuk mendekatkan diri kepada Ilahi..” panjang lebar ku kongsikan namun hanya aku adalah seorang sukar berhadapan dengan audien .
aku kembali menyambung akan bicara ku .

“? Orang mukmin itu sangat cinta kepada Allah. Firman Allah: “Orang mukmin itu sangat bersangatan cintanya kepada Allah.” Al Baqarah 165. .”

Dia terpaku,

aku smbung lagi berbicaraan ku sehingga audien mengalir airmata .

“Pernah kalian mencintai seseorang ? andai kalian mencintainya bahkan dia tidak megetahui ia lebih baik keatas kalian .
Aku terhenti seketika mungkin kerna melihat audian teresak-esak .Akhirnya aku memberi semula mikrofon itu kearahnya . Dia berlalu pergi dan menghabis sisa2 masa yg tertinggal .

Telah berakhir majlis itu , aku dan afifah keluar menuju kantin berhampiran dengan dewan .



“ Arisa .!! Tunggu .”
kedengaran suara yg memasuki gegendang telinga ku .Afifah beredar dahulu sebelum aku menyuruhnya . Aku pulak tersenyum .

Aku cuba menghadap dihadapan nya ,disamping sebelahnya akak hana ku . aku tidak mengerti apakah yang berlaku.

“Maaf sebab memanggil arisa .”
manusia itu mulakan kalam nya tanpa keluh kesah .berbicaraanya jelas ku dengar.

“sebenarnya dalam beberapa bulan ini , ana dapat merasakan anti yang terbaik untuk taufiq .”
mata kak hana benar2 mempamerkan seseuatu yang ingin dari ku .
airmata nya meremas keluar basahi kerudung . aku dengan kaget mulakan berbicaran ku .

“kak hana , biarlah ana istikarah dulu ya.”

“ kak faham kalian berdua sekarang berada didalam gudang ilmu , jadi kak beri masa untuk anti ya .”

“sebenarnya fiq mencintai anti sungguh dan harap anti tak jatuhkan harapan akak ana serta diri ana .” jelas taufiq setelah dia berdiam diri

“tapi sebenarnya ana tak pantas untuk anta , ana mencintai seseorang . maafkan ana .”

Langkah ku kali ini lemah hanya berpaut di sebelahan meja makan . mungkinkah ajal menjemput ku .

Aku dengan pantas ku melangkah demi langkah . Dada ku dengan tiba2 diserang . Tubuh ku terus mencium bumi. Hanya dibir ku kalimah ALLAH .

“Ya ALLAH , selamatkan lah aku .” hanya itu yang terakhir ku lafazkan .

“ PRANG.”
“Arisa ..!!!!suara itu jelas2 kedengaran dibenak ku .

“ Afifah , maafkan ana , tolong selamat kan ana .” darah keluar berbuak2 . membasahi tudung biru afifah .

“ sudah arisa ,anti jgn cakap lagi .ana akan memanggil akak hana .” kebetulan ketika itu akak hana dan taufiq hanya beberapa langkah sahaja .

“ Jangan !! “ .
ku menarik tangan gebu nya dengan kuat tetepi dia tidak endahkan , langkah nya terus berhadapan akak hana serta taufiq . student disitu terus mengerumu tubuh ku yg lemah ,ada diantara mereka cuba menolong ku. tapi ku memberi amaran keatas mereka . hanya mengalir darah dan bercampuran airmata . Penuh membasahi pakaian ku serta tudung putih ku . Purdah ku tertanggal .kini mereka disitu mengenali rupa ku yang barangkali mereka tertanya siapakah yg memberi komen dalam majlis tadi. Mata ku tersentap . tubuh akak hana berlari anak mendapatku begitu jua taufiq serta afifah . Aku hanya mampu tersenyum , mungkin senyum terakhir .

“ arisa , jgn mengalah .” AFIFAH memberi rangsangan kepada ku .
“aduh !! sakit kak “ ku memengang dadaku berzikrullah ,

anti orangnya kuat pasti anti boleh tabahkan . Teresak2 kak hana

kak , ana minta maaf sebab ana membohongi akak , ana beritahu ana hanya memsuki dua kuliah apadahalnya ana ketika itu ana berhadapan dengan penyakit ini akak .aku perlahan ku berbicara .

sudah , yang pnting kesihatan anti .

afifah ana minta maaf sebab tempoh hari ana beritahu ana demam . “

ana harap anti sembuh .Kedengaran suara-suara yang sayup memasuki telinga ku

“Ya ALLAH !!! .”

“ Arisa !!!! laungan dari tiga sahabat ku hanya itu yang ku sempat menangkap. hanya itu mampu ku kedengaran .


Kini kali kedua ku menghadap operasion , tubuh ku seperti diinjet untuk kali kedua , Dengan lemah-lembut tangan nurse itu dan 2 doktor mengangkat tubuhku lalu di masukan kedlm mesin pengimbas setelah beberapa minit aku berada didalamnya aku dikeluarkan dan diletakan di wad kenanga dua seperti dahulu .Doktor yang sama merawat ku . Ku mungkin hanya koma beberapa minggu . Doktor muda itu berterus terang bahawa peluang untuk ku hidup terlalu tipis . Akak hana ku serta beberapa kakak senior ku turut menziarahiku . Mereka hanya mampu berdoa dan bertawakal . Teman ku teresak2 di dlm dakapan kak jibah . kak jibah orang nya tenang tapi dlm ketenangan itu dia mampu harungi .Pernah satu ketika malam itu ku tidur lewat dan ku kedengaran suara dari bilik sebelah ku .Bilik itu milik kakak jibah dan kak nony . Aku terus mengetuk pintu perlahan dan dibuka olehnya . Terjelas dimatanya merah kemrahan

kemudian ia menceritakan kpdku
ku dan akak dalam keadaan perpelukan ..Nangis kerna kebodohan sendirin dalm hidup .

akhirnya aku temui sesuatu dari akak

iaitu ketabahan dan kecekalan .

saat itu ku cuba mengubah hidup ku kearah terbaik untuk ku . kerana itu akak jibah berada disampingku , dia membisik sesuatu didalam gegendang telinga.

“arisa .!! anti kuat kan tabah dan cekal hati anti .”

“ doctor , berapa lama dia koma ? .” kak nony mulakan bicara nya seolah ia masih mengetahui aku masih hidup .

“ doakan kpd nya , saya hanya membantu sahaja yang selebihnya kembali pada nya .” kata 2 itu membuat kakak seniorku terhenti kalamnya . seolah aku tiada harapan untuk hidup . Doktormuda itu terus berlalu. dia sempat menghantar mesej kepda seorng .

“hello , taufiq anta kt mna sekrg ? “ mesej itu dengan cept dhntr .dia hnya menunggu sms nya dibls .lantas ia beredar dan menarik kerusi dan meletakan baju putih kepunyaan nya di atas meja berhampiran dengan nya berada di biliknya menunggu kedatangan sahabatnya .



Disudut lain ,seseorng bercengkerama dengan pemilik cinta nya .ia sedar Selama ini ia hanya mencintai seseorg kerna nafsu . Akn ttapi kerna dia seolh ia berubh . dia terus menangis seperti ank buaian .

ia hanya berpura-pura dalam mengejar cinta .ia bingung kecintaan itu membuat jiwa nya tertekan .Bagaimana ia ingin mencintainya padahal cinta kepada Tuhannya ia belum memperolehi apatah lagi cinta manusia . Hatinya kini sungguh dalam kebingungan kepada siapakah yang mampu ia katakan?
saat itu mindanya bermain kata-kata mursyid dalam halaqah yang dia ikuti .

“Anta ..jikalau kita ini sebagai hamba ALLAH akn ttpi saat itu kita diduga akan cinta manusia dan cinta ALLAH, barangkali anta memilih cinta manusia bukan , kerna itu adalah lumrah dlm kehidupan . Manusia dia tak akan lari dari mencintai dunia mahupun cinta seseorang wanita bahkan ia sebagai ujian yang menguji seberat manakah cinta hamba seseorang akan cinta untuk Tuhan-Nya . Namun jika hatinya dekat dengan ALLAH nescaya ia akan merasai nikmat yang Tuhan berikan padanya .”

Mata taufiq merah merahan .Dia pasti Cinta nya bukan kepada yang hak bahkan ia bukan Cinta yang dimiliki olehnya . Cinta sungguh luar biasa hanya seseorang hamba Yang bisa mendapatkan nya . Ia membuatkan manusia lemah ia membuatkan manusia kuat kadangkala seseorang itu merasai kedatangan cinta itu .

Hati nya terus terseksa.

Ya ALLAH
Tuhan yang maha pemurah dan maha penyayang
disaat hamba mu leka kan dunia
sedarkan lah ia
Bimbinglah ia
Jangan biarkan ia berada jalan yang engkau tidak redoi .

Ya ALLAH
Saat yang paling indah buat hambamu
Cuba mencintai mu mendekati mu
mengharapkan keredoaan dari mu .
mengharapkan ketenangan dari mu .
jauh sekali untuk ku
mengingkari suruhan mu
dan cuba menjauhi larangan mu

Ya ALLAH
apakah saat ini engkau maafkan
kesalahan ku

Ya ALLAH
Saat cinta mu ku perolehi
saat itu jua cinta hamba mu
mendekati ku .

Ya ALLAH
titipkanlah debu cinta mu
dalam hati ku
janganlah ia membuat ku leka dalam mencari cinta-MU .
Ya ILLAHI ..RaBUL IZZATI
maafkan lah aku atas khilaf ku


Dia kembali bersujud kepada ILLAHI . Terdengar tangisan syhadu dari seseorang hamba yang ingin mencapai cinta dari NYA . Kerna kasih sayang NYA , dia kembali menyoal dirinya apakah ia memperolehi cinta dari NYa .

lalu ia tersungkur .


ketenangan
kembali di jiwa ku

“ ukhti..bagaimana sihat .” kak jibah kembali berada disisi ku , ku terpana seketika . mungkin ia sebahagian dari hidup ku . Ku jua mengerti sepanjang ku berada di wad pesakit ..Kak jibah selalu menemani ku . Aku mengetahui nya dari sahabat ku afifah . Rasa raup di wajah kak jibah terpancar jelas menunjukan aku sungguh-sungguh di jaganya . Mungkin ku tidak sehebat kak jibah bahkan jua tidak sehebat kak senior ku . Tubuh ku sering kali lemah . Tidak seperti mereka yang kuat dalam menyebarkan misi dakwah . Aku seringkali menangis dek kerna kekhilafan ku sendiri . sahabat ku AFIFAH jua seperti mereka .Tiada erti kalah atau lemah dalam hidup nya . Aku malu melihat wajah mereka , seolah-olah diriku ini tidak sehebat seperti mereka .
cabaran itu mengajar ku erti sebuah kejayaan , kasih sayang dan juga cinta ..dan mungkin jua pernantian ku tidak akan berhenti disini . semoga ku mengetahui disaat aku perlukan dia sebagai perdamping ku . amin ya rabbi .
Bagaimana ku mencari hidayah MU seolah – olah kedatangan NYA tiada disambut oleh ku . Mungkin kerna DOSAKU , Mungkin kerna Kelemahan ku .
Tidak mungkin ku memperolehi DARINYA ..

Ketika itu , Aku melihat wajah yang aku sungguh merindui nya .Apatah lagi bertahun aku meninggalnya . Ummi Mashitah bersama anak-anak nya khazinatul asrar dan kembarnya nya Mohd IbnuRushidi . Anaknya yang cepat bertatih dan berdikari sendiri . Pernah sekali mereka ditinggalkan Ummi nya tapi mereka seolah fahamkan kesibukan Ummi dan Abah mereka . Celoteh mereka membuat ku sendiri terasa kedil berbanding dengan mereka yang baru bertatih , yang baru memcuba berdiri tanpa Ummi dan Abah nya . Mereka yang baru mengenali dunia berbanding dengan ku yang bertahun berada dibumi ini . Mereka yang mencorak kembali semangat ku menempuhi ujian di medan ini . Segala Dugaan yang ku tempuhi pasti ku temui cinta daripada nya .



HARI DISAAT KU MENANTI Nya
Malam itu aku tidak boleh tidur gara-gara pertanyaan dari mama mashitah tentang lamaran wafiq . Fikiran aku tidak tenang , sudah tiga bulan lamaran itu disampaikan kak marlisa kepadanya, tapi ia belum juga boleh mengambil keputusan .Ini adalah waktu terlama bagiku dalam menimbang sesuatu .Entah berapa kali ini tidak mudah baginya untuk mengatakan tidak , seperti sebelum-sebelumnya .

Aku benar-benar belum menemukan alas an untuk menolak lamaran Mantan ketua pelajar yang terkenal cerdas dan kaya itu . Juga tidak mudah untuk mengatakan “ya” . Aku belum merasakan kemantapan hati untuk menjadi pendamping hidupnya dan aku juga tidak mengerti kenapa ku belum merasai kemantapan hati . Aku belum tentu dapat melangkah tanpa kemantapan hati .Bagiku menerima lamaran seseorang kemudian kemudian bernikah adalah ibadah .Dan Ibadah tidak akan sempuran jika tiada kemantapan Hati Dan Jiwa.

Jarum jam dinding di bilik aku menunjukkan pukul dua dini hari . Mata aku pulak tidak mahu dipejam . Bagaimana jika wafiq atau kak marlisa mendesakku lagi untuk segera memberi kepastian ? , Lalu aku bangkit dari katil . Duduk dan menunduk . Kedua mata ku yang sedikit keletihan mengguratkan rasa kepenatannya. Dari kamar sebelah , sayup-sayup ia mendengar suara desak keybroad komputer . Dari kamar Kak Jibah , Mahasisiwi kelas sains dan teknologi yang dikagumi oleh ku , Tentang keperibadian nya .Pernah satu ketika aku bersama denganya bagi program yang dianjurkan , Saat itu aku terlihat kan keperibadinya ketika berada diantara syabab-syabab yang lain . Seperti seorang AMIRAH untuk ku sebagai junior bagi kak Jibah
Terdetik di hati ku ingin bertanya soal itu . Aku berganjak ke kamar Kak Jibah . Ternyata kedatangan ku disambut mesra . Mengetuk pintunya perlahan .

“ Masuk lah .”Suara kak Jibah dari kamarnya .

Aku membuka pintu dan masuk perlahan . Kak jibah duduk di hadapan computer hanya bertudung pendek . Aku tidak nafikan akan itu dan ia sungguh –sungguh menjaga auratnya .mungkin juga hanya ketika ia bersama yang lain ia membukakan jilbab nya . Matanya berfokus akan kerja yang dihadapan nya , Jari jemari lentik bermain di atas tut-tuts keybroad .Aku mendekatkan diri di samping Kak jibah .

“Essimenment ke?.”
“ Ya ukhti .” jawab kak jibah . Ia memang biasa dengan panggilan itu .
Nak merapatkan lagi ukhuwah , “ Selalunya ukhti tidur awal .” selanjutnnya ia menyoal .

“ Malam ini ana tidur lewat sikit , ada yang perlu ana bereskan .”

“ Tak elok tau bagi student macam ukhti tidur lewat .”
“ ukhti pernah tak dikhitbah “

“ Apa ? dikhitbah ?.” kak jibah menghentikan jari nya ,Ia memaling wajahnya kearah ku .
“iYa, dikhitbah , Dilamar .Pernah tak akak di lamar seseorang sebagai isterinya .” Aku mengulangi pertanyaan ku dengan jelas .
“ Ya , Pernah .Sudah dua kali tapi akak tolak kedua-duanya.”
“ kenapa .” aku menjadi pelik . Bagaimana akak senior ku menolak dengan mentah apatah lagi yang datang itu berpegangan agama .
“ sebab akak tidak yakin boleh mencintai dia .”
“meskipun dia beragama .”
“ ya .Meskipun dia beragama kerna aku mencari seseorang yang agama nya baik dan aku bisa mencintai nya . Dan aku jua bisa mencintai nya dengan ikhlas dan tawadhuk serta rasa cinta dan ingin berbakti kepadanya . “ penjelasan yg pnjng lebar itu memberi motivasi kpd ku .” Eh , kenapa ukhti bertanya ,Ukhti dikhitbah ? oleh siapa ? .” soal kak jibah .

Darah ku dengan tiba2 berderau.
Entah bagaimana ku ingin khabarkan ?

“iya, Ana pernah dikhitbah bahkan jua ana rapat sekali dengan keluarganya .”
“Baguslah macam tu . Tapi seeloknya anti harus bertanya akan imanmu dan jua hati mu ? apakah keduanya sudah bersedia atau tidak ? .” Akan tetapi perlulah anti beristikarah dahulu .kembali kepada ALLAH .
“ oh ya , satu lagi yang harus anti tahu ia berkenaan akan dirimu .”
Tapi menurut akak anti tak perlu tergesa-gesa , bukankah sifat tergesa-gesa itu syaitan . Anti tunggu dulu sampai mendapat keputusan matang barulah khabarkan .“

“ InsyaALLAH , ana akan ikut cadangan ukhti . syukran kasiran ya ukhti habibah .”
“Afwan.moga mendapat natijah yang terbaik untuk anti dan keluarga .
“ akak dah solat tahajjud ?.”
“belum .kalau nak solat sekali tak ada masalah .”
“biar bergantian imam boleh kita bermurajaah .”
“baiklah, biar akak habiskan kerja akak ya , sebelum itu bolehlah anti pergi ambil air wudhuk .”
“ ok , Baiklah .” aku bergegas keluar dari bilik kak jibah . Takut tidak sempat untuk berQiamulail bersama .

Taufiq masih berada dalam alam mimpi , jam loceng di bilik taufiq terus berdering .Dia masih tidur nyenyak tanpa hiraukan keadaannya . Jarum jam menunjukan pukul dua empat puluh minit Tidak lama kemudian jam itu terhenti . Lalu taufiq membuk a mata nya dan menarik selimut kesayangan nya .














































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Catatan popular daripada blog ini

Biodata murrabi ku ( ustazah nor hafizah musa)

kehidupan ibarat pelangi

TIGA UKURAN KEHEBATAN SESEORANG