Selasa, November 06, 2012

cerpen 3


Jiwa akan terasa resah saat Diuji akan Ujian berat buat Diri .Masih ku ingat kata –kata seorang Murrabi ku
 “Ujian adalah Tarbiyah Seorang Hamba saat Dia diuji Saat itu lah dia mengingati nya , Sebagaimana dia akan di pulangkan sepertimana dia dipinjamkan .” 
Setiap bernyawa pasti  melalui jalan itu .Mungkin ia nya tidak sama buat Seseorang .Hanya berbeza akan amalan nya ,Kebaikan atau kejahatan .
Hanya berbeza Amalan nya .
                 ********************************
Pagi itu seperti kebiasaan bagi bergelar Pelajar .Kesibukan mengejar masa yg memotong bagi sesiapa yang mengsiakan masa nya . Kebiasaan Pagi itu aku dikejutkan oleh sahabat karib ku . Anisa .Mahasisiwi tahun 3 kuliyah Arabic .
“ Selamat pagi Sayang .” Berkerut wajahku melihat telatah Anisa .Silap makan ke ? .Wajah yg suci mulus lagi . Rambut nya dilepaskan .Baru sudah mandi agak nya .
Pantas dia menarik gebar ku .Aroma Wangi milik dia menusuk Hidung ku .“ Tersilap makan Ubat ke ?” lantas dia ketawa . Kata –kata ku ini ada silap ke.
“Cepat Amalia nanti terlambat pergi kuliah .” Tubuh itu mengerak badan ku yang malas hendak bangun . Ku pulak sempat buat gaya peach, Anisa mengeluh sedikit, kaki nya dihentak kuat . Dia marah kah ? Lalu Anisa beredar meninggal ku Di kamar ku . Pintu ku ditutup kuat .Tersentak ku pagi itu . Selalu nya bila ku digerak ku dengan cepat ku bingkas bangun .Tapi kali ini ku berasa diri ku lain, Mungkin ajal ku hampir tiba .
Setelah 1jam  ku berendam  di bilik air .Ku langkah keluar dari bilik Air .Susuk Tubuh Anisa Berdiri dihadapan ku . Mata ku membulat besar .Anisa dah siap rupa nya .Dia melirik jam Hello kitty di Ruang kamar ku Tertera di situ menunjukkan 7.00 pagi .Ah silap ku pagi ini bangun lewat .
“ Amalia cepat lah .” ana tunggu di kereta ya .” Kata kata anisa sebelum dia Turun .
Pagi itu aku kenakan Jubah berseluar dan Tudung dililit Tema pagi itu Biru . Sudah menjadi Warna kegemaran ku .Setiap Pakaian ku hanya 3 pasang sahaja yg berwarna lain dari Biru . Kekadang Anisa melihat ku dari bawah sehingga keatas .Dari hujung kaki hingga Hujung tudung ku dan kekadang ada Tanya ku kenapa tak tukar tema lain ? jawab ku Tema itu adalah warna kegemaran ku dan Warna itu juga warna kelembutan .Lembut ..ehm ..tak sangat .Warna itu adalah warna kesejukan bila mata memandang Terus terasa Hilang masalah .Tepat buat ku warna itu sememang nya sesuai dengan perwatakan ku .Anisa kekadang dia juga mengenakan jubah berwarna Biru .
“ Dah siap ke ? Puteri sayang Amalia . heheh.” Ku tersengih . Kereta myvi berwarna putih milik anisa .Bagi ku Mungkin kereta seperti itu belum tentu ku boleh memiliki . Ku melihat  Anisa cekap mengawal pedal kereta .Dengan cepat kereta  itu meluru keluar menuju ke Pekan .
“amalia !!.”
Kening ku diangkat
Kenapa Anisa comel ?.” pedal  kereta sedikit terbabas .Wajah itu menoleh kearah ku .
Anti kata ana comel ? Dia menanya .Aku mengangguk-angguk .Dia tak suka kah ?
Muka anisa merah padam .
“Selama ini ana mana ada terima kata-kata macam tu dari anti Sebab itu ana terkejut .”Pandangan nya hanya melihat dihadapan .kemudian dia memutar vcd Ecoutic .Nasyid itu sebagai teman ku ketika ku dalam resah tika ku terasa tersempit tika ku merasa diri ku tiada dicintai .
Aku ralit dibuai rentak lagu sehingga ku mengikuti kata kata lirik itu sehingga habis .Pandangan ku melihat awan bergerak terasa diriku keldil .Dihadapan ALLAH nanti bagaimana kah aku ? .
            Ya ALLAH teramat keldil ku dihadapan ciptaanMu .bagaimana Bumi di bina ? Hujan diturunkan ? Langit menjadi cerah .Malam menutup hari semua nya buat ku terasa Lemah .YA ALLAH tidak ku sangka hidupku akan berakhir tanpa mencari cinta mu .
Lamunan ku tersentak takala anisa mengejut ku dari lamuan tadi .wajah nya seakan merisaukan akan diriku .
Kenapa ni moyok je ? anisa mengambil beg nya dibonet bersama beg ku .Aku mengeleng sahaja
Nanti lepas kelas ana bawa anti bertemu dengan Dr amas ye.”Aku tersentak .
Ana okey lah .tak payah lah risau pasal ana .” Dia menunduk wajah lantas beg ku digalas tadi dipulang kan untuk ku .
Anisa!! Tunggu kejap .”  sekejap kemudian tubuh ku rebah dan pandangan ku hanya melihat wajah anisa Dimata nya mengalir air mata deras . Menitik di pipi ku .
Amalia bertahan yer. Dr amas .Kata-kata  nya tersekat disitu .

 Cerpen Jom bersahabat 
InsyaALLAH akan aa sambungan ..Tunngu taw 
dan izinkan komen disitu ye
Catat Ulasan