Isnin, Mei 22, 2017

Eh.....tak nak ke syurga ke

lukisan_dakwah_islam Tengok

wasap…
"Eh, dia online! Nak tegur la."
.
Taip mesej laju laju.
Sambil senyum.

Message sent
Double tick
Bluetick

10 minit kemudian…
1 jam kemudian…
4 jam kemudian…
Sehari kemudian…
Seminggu kemudian…
Sebulan kemudian…

Esok, lusa, tulat, minggu depan, bulan depan, tetap sama. Tak berbalas!
.
"Tak sudi ke balas mesej saya?"
.
"Saya ada buat salah ke sampai tak nak balas?"
.
Resah. Gelisah. Tak senang duduk. Taip lagi.
.
"Boleh bagitau, apa salah saya?"
.
Still sama. Tak berbalas. Pilu kan? Rasa kecil hati, kecewa, sakit hati, semua ada kan?

Itu baru hubungan dengan manusia. Bagaimana hubungan dengan Tuhan? ALLAH sent ayat ayat DIA (Quran). ALLAH suruh solat. Tapi apa yang kita buat?

Kita tak baca pun! Tak solat pun! Kita tak balas pun pemberian ALLAH. Ingat ALLAH tak kecewa dengan kita?  ALLAH bagi itu, bagi ini. Kita masih tak sedar.

Itu baru berjam atau berhari orang tak balas. Sekarang ni kita dah hidup berapa lama atas dunia ni? Let say. Kita. Berbelas berpuluh tahun dah ALLAH bagi bernafas. Bayangkan selama hidup ni orang tak balas mesej kita. Fed-up kan? Tapi ALLAH? Tetap setia menunggu hambaNya buka Quran, baca. Balas dengan tadabbur ayat ayatNya. Tetap tunggu hambaNya tunaikan solat. Balas dengan beribadah kepadaNya.

Tahu tak kenapa ALLAH tunggu?
Sebab ALLAH nak bagi kita peluang masuk Syurga.

Tak nak Syurga ke? 😢😢
-
╔════ೋღღღೋ════╗
ღ @Lukisan_Dakwah_Islam ღ
╚════ೋღღღೋ════╝
👉 ⒹⒾ ⓅⒺⓇⓈⒾⓁⒶⓀⒶⓃ 👈
❣ Like | Comment | Share | Tag ❣
#LukisanDakwah #لوكيسن_دعوه_اسلام #LukisanDakwahIslam #DipersilakanTagSahabatAnda #JanganPernahBerhentiMemberiNasihat

Rabu, April 05, 2017

With him...my prince

Will for night after i sleep my little prince ahmad azzuhri and this post mabye out of tittle.

                   -----------------------

Alhamdulilah plese forgive me.

Mungkin barangkali malam ini bercerita sedikit la siapa ahmad azzuhri ini kn.

My little prince???? korang terkejut kan, bermaksud orang yg tengah tulis nie dh berdiri rumah tangga lah eh...

Alhamdulilah
Baby ahmad tak banyak ragam nya. Ade kala sikit3 tu mungkin perut nya lah kot yg lain langsung tak ade.

Syukur sesangat,hanya kembali kepada nya.

Sedikit sebanyak pasal baby ahmad insyaAllah ade masa sharing lagi ye.
Selamat layari alam mimpi. Ya sodiq

Jumaat, Februari 10, 2017

Murrabina syeikkhuna zainul asri.

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

MURRABINA SYEIKHUNA ZAINUL ASRI.
jika memandang wajah nya,
pasti terasa mahu kenali di balik wajah bersih & ada ketenangan tu.

alhamdulillah ...ala kul  lihal,ALLAH swt BERI peluang untuk berkhidmat bersama beliau.satu pengalaman yang cukup bermakna. Dia yang telah memilih bukan aku yang cuba meminta-minta. meskipun ilmu sungguh aku perlu berusaha lagi. 


Khamis, Februari 09, 2017

Wedding in my life


SALAM ALAIK...

tahun yang baharu bersama orang yg ALLAH swt PILIH...untuk jadi teman hidup.kata orang jodoh itu perlu dicari namun adakala jodoh itu ALLAH swt TELAH pun tetapkan. 

Alhamdulillah...tahun ini sangat bermakna.
menjadi seorang guru,belajar menjadi seorang isteri dan bakal juga menjadi ummi..doakan ya pada hari itu nanti 2/4 nanti.


Sabtu, Januari 21, 2017

untuk awak

Carilah aku di neraka jikaku tiada d syurga.....
Carilah Aku Di Neraka, dan Tolong Bawaku Ke Syurga..

Menziarahi seorang teman yang sedang tenat sakitnya, dia menggenggam erat tangan saya, lalu menarik ke mukanya, mahu membisikkan sesuatu..
Dalam airmata bergenang dan lafaz yang tersangkut-sangkut dia berkata," jika mu tidak nampak aku di syurga, tlg tanya Allah di mana aku, tolonglah aku ketika itu..."
Dia langsung teresak menangis, lalu saya memeluknya dan meletakkan muka saya di bahunya. Saya berbisik," Insyaallah, insyaallah, aku juga mohon mu buat begitu jika mu juga tidak nampak aku di syurga..."
Kami menangis bersama, entah berapa lama...
Bila saya meninggalkan wad hospital, saya terkenang pesanannya...
Sebenarnya pesanan itu pernah dipesan oleh seorang ulamak besar, Ibnu Jauzi, yg berkata kpd sahabatnya sambil menangis :
" Jika kamu tidak menemui aku di syurga bersama kamu, maka tolonglah tanya kepada Allah tentang aku ; Wahai Tuhan kami, si fulan sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami tentang Engkau, maka masukkanlah dia bersama kami di syurga."
Ibnu Jauzi berpesan begini bersandar kepada sebuah hadis :
"Apabila penghuni syurga telah masuk ke dalam syurga lalu mereka tidak menemukan sahabat-sahabat mereka yg selalu bersama mereka dahulu di dunia, maka mereka pun bertanya kepada Allah ; Ya Rabb! kami tidak melihat sahabat-sahabat kami yang sewaktu di dunia bersolat bersama kami, berpuasa bersama kami dan berjuang bersama kami..."
Maka Allah berfirman, " Pergilah ke neraka, lalu keluarkanlah sahabat-sahabatmu yang di hatinya ada iman, walau hanya sebesar zarrah".
(Ibnu Mubarak dlm kitab Az Zuhd)

Maka wahai sahabat2ku,
Di dalam bersahabat, pilih lah mereka yg boleh membantu kita bukan setakat dunia, tetapi hingga akhirat..
Carilah sahabat2 yg senantiasa berbuat ibadat,  bersolat jemaah, berpuasa dan sentiasa berpesan ke arah keimanan, serta berjuang untuk mnegakkan agama.
Carilah teman yg mengajak ke majlis ilmu, mengajak berbuat kebaikan, bermuafakat untuk kerja kebajikan, serta selalu berpesan dgn kebenaran.
Teman yg dicari kerana urusan niaga, pekerjaan, teman tengok bola, teman memancing, teman bershopping, teman fb utk bercerita hal politik, teman whatsapp utk bersembang hal dunia, akan berpisah pada garis mati dan masing2 hanya akan membawa diri sendiri.
Tetapi teman yg bertakwa, akan mencari kita untuk bersama ke syurga....
Semaklah diri, apakah ada teman yg se begini dalam kehidupan kita, atau yg ada mungkin lebih teruk dari kita...
Ayuh bertindak sekarang, kurangkan masa dgn teman yg hanya condong pada garis dunia, carilah teman yg boleh membawa kita bersama ke syurga, kerana kita tidak boleh mengharap ibadat kita shj utk menjengah syurga Allah..
Pelbagaikanlah usaha, moga satu darinya akan tersangkut, membawa kita ke pintu syurga....
Al-Hasan Al-Bashri berkata :
" Perbanyakkanlah sahabat-sahabat mukminmu, kerana mereka memiliki syafaat pada hari kiamat”.
Pejamkan mata, berfikirlah,.. siapa agaknya antara sahabat2 kita yg akan mencari dan mengajak kita bersama2 ke syurga..
Jika tiada, mulakan hari ini mencari teman ke syurga sebagai suatu misi peribadi.
Agaknya kepada siapa anda boleh berpesan sebegini?
--------
Sahabat, tolong tanyakan Allah jika aku tiada bersamamu di syurga..

Sabtu, Disember 17, 2016

TIGA UKURAN KEHEBATAN SESEORANG

Imej yang berkaitan


قال الإمام الشافعي رحمه الله 
 .جوهر المرء في ثلاث 
Imam Syafi’i رحمة الله تعالى berkata :
Kehebatan seseorang terdapat pada tiga perkara :



كتمان الفقر ●
حتى يظن الناس من عفتك أنك غني

Kemampuan menyembunyikan kemelaratan, sehingga orang lain menyangkamu berkecukupan kerana kamu tidak pernah meminta.


وكتمان الغضب ●
حتى يظن الناس أنك راض

Kemampuan menyembunyikan amarah, sehingga orang mengiramu merasa ridha


وكتمان الشدة ●
حتى يظن الناس أنك متنعم

Kemampuan menyembunyikan kesusahan, sehingga orang lain mengiramu selalu senang

[ مناقب الشافعي للبيهقي (y/2) ]
[ Kitab Manaqib Imam Syafi’i, karya Al Baihaqi, 2/188 ]







Hasil carian imej untuk islamic gif tumblr



Duhai para perindu Allah s.w.t.,

Air dari gunung yang tinggi (air terjun) hanya akan terjunam dan bertakung pada tempat yang rendah, dengannya manusia dan alam dapat manfaat darinya.
Ilmu Allah s.w.t. yang tinggi (Ma'rifat) hanya terjunam dan bertakung pada jiwa yang miliki kerendahan, dengannya manusia dan alam akan dapat manfaat darinya.
Ilmu yang haq adalah ilmu yang bersatu dengan adab kerendahan jiwa.
- Walid al-Malik

Jika seorang hamba itu berbuat maksiat, banyak melakukan dosa. Tetapi engkau melihat dia sering menangis, sedih, menyesal, merasa hina dan merendahkan diri di hadapan orang-orang soleh, sering mengunjungi orang-orang soleh dan sentiasa mengakui kelemahan dirinya. Maka orang ini berpeluang untuk mati dalam husnul Khatimah.

Syeikh Ibn Atthaillah as Sakandari ~

Semakin tinggi pengajiannya, pelajarannya jika semakin kurang adabnya bermakna ada 'something wrong' pada dirinya.

Ustaz Iqbal Zain Al Jauhari ~



Hasil carian imej untuk islamic gif tumblr






#KalamUlama
"Carilah sahabat yang selalu mengingati Allah dan mengingatkan kamu kepada Allah."

[Habib Ali Zaenal Abidin Al-Kaff]
Ilmu | Amal | Dakwah

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Isnin, Disember 05, 2016

Tanpa awan,langit akan sepi

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

Bismillah.









Sentiasa.
Aku sentiasa merasakan kehidupan yang Tuhan aturkan aku, di tiap bahagiannya adalah
sentiasa yang terindah. Dalam sepi, aku menadah. 
Ternyata Tuhan mengabulkan segalanya, namun penantian yang mungkin rasa sukar di celah-celahnya tatkala merasa getirnya hidupnya. Namun, tersingkap hikmah, di sebaliknya.













Sentiasa. Tuhan sentiasa merencanakan suatu yang baik-baik buat  hamba-Nya.
Sentiasa. Tuhan merencanakannya tepat pada waktu yang tepat.













Sukar digambarkan kisah silam yang menghantui.
Aku terpaksa meninggalkan wajah-wajah srikandi yang aku sayangi,
yang disanjungi, dengan harapan.

Aku tinggalkan mereka kerana Allah.

Yang bersama mereka, tersebarlah kegemilangan
dan terpasaknya perjuangan.







--------------------------------------------------------------------------------------------------






                            



Namun, hari berganti hari. Siang bersilih malam. Harus aku lewati hidup ini. Aku butuh untuk meneruskan kehidupan ini. Aku butuh untuk memilih jalanku sendiri,
Maafkan aku, waktu-waktu laluku.








Tak mampu aku menipu waktu akhirku. Aku begitu merindukan saat-saat pentarbiyyahan masa lalu.

Masa lalu yang memuncak. Lewat di usia pertengahan perjuangan yang  berada di ujung-ujung.




-
-
-





Merudum. Sementelah sepeninggalan nya aku di bumi rendah sekebun bunga untuk ke kota Seribu Menara.

Dengan harapan yang meninggi, pada generasi seterusnya untuk memikulnya.
Tiada langsung niat untuk meninggalkan. Apatah lagi, untuk menghancurkan harapan.













Bukankah, ketenangan itu hadirnya dari Tuhan?
Dalam sujudku. penuh sendu. 
Hanya DIA aku mohon.
Dibukakan jalan untuk ku temu keredhaan.












Ternyata apa yang aku nantikan, telah tiba.
aku harus pergi.









Izinkan jiwa hina yang ketandusan ilmu ini mengutip butir-butir, mutiara yang berhaga di sini.
Aku bakal pulang. Bakal pulang membawa isi-isi yang memenuhi ruang yang ada.


Untuk jiwa-jiwa yang sentiasa diberi karunia,istimewa dari yang Esa.
Pulanglah ke pangkuan TuhanMu.

Sentiasa punya peluang,
pada kita bertemu Tuhan.


copy artikel dari Blog  (klik disini )