#cherita 1 tarbiah sentap,tangis tok nek,burdah

As LONG i turn and yet i never writing what i do.


Assalamualikum..wrt.
macamana hari ini ada yang best tak ? 
sesuatu seperti perkara baru.

1. MY STORY about my grandmother,Tok nek she mother for my tok mama.not my mom but tok mama.

Dia menangis dan menangis lagi,kami panik.tak pernah pun dia buat macam tu.

tok nek seorang sangat susah teriak bahkan jikalau gelak tawa tu bila suatu geli hati apabila dia melihat telatah kami.

pada masa tu,
tok nek mintak pergi rumah anak angkat,rumah tu dekat je daripada rumah kami.tapi disebabkan ksesibukan atau permintaan tok nek dengar burdah atau rindukan anak tok nek di kuala lumpur. 

umur tok nek dah lebih dari 90,Ana walaupun dah 24 tahun duduk sekali satu rumah tetap jugak susah kenal diri tok nek. 

satu ketika,
bila tok nek mintak sesuatu,tok mama terus ambil barang yang tok  nek nak. 

pst ; untuk aku sebagai cicit tok nek,aku merasa terhiba dan nak nanges,bila pandang wajah abah pulak,abah ambik cermin mata terus lap mata abah. 

ummi pulak,
masa habaq dekat ummi.Ummi nak nanges jugak sebab sebak lah tok nek rindu dengan anak-anak tok nek. 

satu hari.waktu tu dah malam.pukul 12;00 masa tu.
tok nek jalan pelan2 dan pegi bilik tok mama dan tok wan. 
tok nek mintak suruh baca yassin. 

tok wan terus seloroh "esok kita baca " dengan nada lawak. 

entah peribadi tok nek ana susah sangat ana nak tahu,kadang-kadang geram,kadang-kadang rasa sebak lak bila tok nek duk sorang-sorang. 

2;burdah dan qasidah .

Pagi tadi,abah pasang burdah sebab permintaan tok nek,pastu bila dengar je terus rasa tenang dan langsung teringat nak berkongsi pasal ketenangan tu. 

ana tak nafikan bila kita baca alquran atau zikir atau solat itu cara perdekatan untuk kita dengan ALLAH. 

actually
bila dengar habib zainal abidin cakap 'fungsi burdah ini cara selain daripada berselawat kita bercinta dengan nabi saw. walaupun dalam bentuk burdah.

3.semalam jugak cerita tarbiah sentapkan. 

jadi satu artikel dalam tiga artikel.

Tarbiah sentap nie,kadang-kadang beri aku ini inpirasi untuk menulis gaya mereka.kekadang guna gaya sentap untuk adik-adik ,kadang-kadang terasa aku juga disentap. 

jugak lagu mereka.
semua nya best dan bermanfaat
yang penting hati aku lebih sentuh.

dan lebih penting aku hanya putarkan tarbiah sentap nie untuk adik-adik,mereka tak kenal pun tarbiah sentap. mereka fikir apalah tarbiah sentap nie,(*masa mereka sibuk main,kebetulan acc facebook mreka tak log out so ana cari page tarbiah sentap dan pengasas sekali kemudian cara ikuti) .

hanya hari sabtu 
kebetulan ada siaran halaqah adnin roslan penulis buku.adik beradik ku kumpul ramai-ramai mereka dengar khuyuk yang bestnya dakwah ku berjaya. alhamdulilah thank team tarbiah sentap.
moga ALLAH membalas jasa anda. 

pst:ana akui menjadi daie untuk ummah itu satu kefarduaan utuk diriku sejak aku mulai pengajian sejak aku kenal tarbiah itu macamana .
tapi sebelum aku tarbiah yang lain aku mulai dari rumah. aku akui aku jua seorang kakak dan adik beradik yang agak ramai yang empat lelaki sangat susah dikawal tapi alhamdulilah sebab ada abah dan ummi masih didik dan kawal sekitaran kami. 



Catatan popular daripada blog ini

Biodata murrabi ku ( ustazah nor hafizah musa)

kehidupan ibarat pelangi

TIGA UKURAN KEHEBATAN SESEORANG