Ep 1 # Cinta

Dahulu.Saya menulis sesuatu di blog (khadijahmustafa) second blog. Akan tetapi blog nie dah jatuh sangat terjunam sampailah saat ini baharulah saya nak lakukan sesuatu.Tajuk nya hampir sama dengan tajuk sebelum ini.Tetapi saya hanya put sahaja cinta itu. Saya ingin siapkan satu manuskrip mengenai hal cinta nie tetapi selalu tersadung akibat tidak ada idea.

Lalu saya biarkan idea itu datang nanti2 saje. ade orang dia mencari idea itu *

Apa makna cinta ya kawan-kawan ?

Yang membawa jalan kemurkaan ALLAH itu bukanlah cinta,

Betul.jikalau kita bawa seseorang itu jalan ALLAH tidak redha bermakna kita nie seolah-olah tidak bersyukur.

kita manusia yang selalu sahaja diberi pilihan samaada nak yang baik atau buruk? selalu sahaja kan kita pilih yang buruk betul tak?

reader geleng kepala dan tak faham maksud dia.


Baik,biar saya buatkan satu analogi cinta.Kita bayangkan kita nie ada dua biji epal satu yang dah dimakan dan ada belubang kemudian ada cacing pulak menghengap kt situ. Satu lagi kita ada buah epal yang dibalut tanpa disentuh dan disimpan rapi.Di balut kain merah.eh

lalu kita memilih yang mana kita nak makan ?semestinya kita pilih yang elok lagi sedap dan menyenangkan berbanding kita ambil buah yang sudah dirobek.Betulkan.

Tapi kita tidak pilih pun,ada yang memilih yang baik namun ada juga memilih yang kurang baik. 


Namun cinta itu satu fitrah yang mana cinta itu mampu berubah menjadi fitnah. Fitnah yang macamana? fitnah tu bila diri selalu disogok dengan laguan cinta,bila diri selalu menonton drama2 cinta-cintun.Bila diri melihat teman yang ada gf/bf dan lain-lain.

 CINTA itu MAMPU menjadi indah bila hati ditaut dengan cinta pada ALLAH swt 

 Dan orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah (S.2: 165)
lagi ALLAH berfirman 

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” Surah Ali-Imran ayat 185."

Bagaimana kawan-kawan ?

Nak tak berjuang menuju syurga ALLAH dan tinggalkan larangan nya?
Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya.

     YEA.kita berjaya kawan-kawan,bila kita letak ALLAH no satu dan jauhi segala larangan nya. SEMOGA ALLAH berikan JALAN untuk KITA terus berubah Menjadi KEKASIH yang DIA CINTAI. 

semoga ALLAH redha 
mrs blossem a.k.a khadijahmustafa
11:17 mlm






Catatan popular daripada blog ini

Biodata murrabi ku ( ustazah nor hafizah musa)

TIGA UKURAN KEHEBATAN SESEORANG

kehidupan ibarat pelangi