Hamza Namira - Pesanan Khas Kepada Penggiat Seni

Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” Surah al-Nahl, ayat 18.

Masa ana tengah dengar lagu Fetya,tetiba ada satu tajuk tu sangat2 termakan jiwa ana.

"Hamza Namira - Pesanan Khas Kepada Penggiat Seni "

walaupun ana bukan pengiat seni atau pun penyanyi *tak mungkin tu* penasyid,penulis lirik (komposer ) pengubah lirik dan seangkatan dengan nya.
ana rasa kata-kata dia terus terasa. seolah macam ana terkena kenjatan eletrik.
                   Assalamualaikum wrt,saya ingin beri nasihat untuk diri saya dan sesiapa yang ingin berada dalam pengiat seni dan muzik ini,untuk memelihara diri dari fitnah dan pemasalahan dalam industri ini contohnya kemasyuhran seperti orang melihat anda sahaja benar dan membuat anda sperti berbeza dari orang lain.untuk memelihara anda perlu beberapa langkah 
1- yang penting sekali anda kena mengikat diri dengan ALLAH SWT. dan menjadikan perkara itu sebelum anda memasuki bidang ini.perlu anda jaga hubungan baik dengan ALLAH SWT dan ia merupakan perlindungan pertama.

2- yang kedua anda perlu bersahabat dengan orang soleh.dan anda mengenal mereka sebelum anda memasuki bidang ini.contoh nya keluarga,isteri .kawan-kawan dari bidang ini.mereka tidak mengenali anda selepas anda terkenal tetapi mereka kenal anda sebelum anda terkenal.kerana mereka menjadi kayu ukur atau penimbang anda sekiranya anda berubah atau tidak dan mereka sentiasa tegur dan kritik kelemahan kita dengan betul kerana mereka mengenali anda sebelum anda terkenal 

3-yang ketiga banyakkan membaca,bacalah apa sahaja dari pengetahuan am,ilmu syarak dan sebagainya dan cuba hadirikkan diri dalam majlis ilmu dan bersahabat dengan orang soleh (berilmu ) dan semampunya.

4-sentaisa kritik diri dan jangan rasa tenang dengan semua yang dilakukan  bukan semua yang kita lakukan untuk tetapan umum( publishing)  maksud nya bukan semua lagu yang kita hasilkan sesuai untuk semua orang dan ada sebahagian yang aku ciptakan untuk diriku kerana mungkin kurang didengari orang lain.dan tak sampai maksud nya.bagi ku mungkin ia sesuai denganku.yang penting kita betul-betul lihat diri kita dan yang penting dalam pekara ini ialah anda perlu berdoa kepada ALLAH SWT Kerana dia lah yang melindugi dari fitnah yang nyata dan tersembunyi.dan sentiasa memberi panduan hidup anda dan hanya pada dia yang anda harap

5- yang terakhir,anda perlu awlawiyat (poritiy ) kerana minta maaf disebut bahawa kebanyakan orang yang masuki industry nie kerana cinta kan dunia. contoh awlawiyat pada pandangan  diri ku sendiri ialah agama yang pertama  kerana ia adalah aqidah dan aku hidup mati kerana nya kedua keluarga ku contoh jika industry nie beri kesan buruk kepada keluarga ku,aku  bersedia keluar dari indusrty nie,jika beri kesan buruk kepada hubungan aku dengan ALLAH swt aku bersedia keluar dari industry nie. anda mesti bercakap sedemikian sejak mula anda melangkah masuk dalam indusrty ni aku bersedia tinggalkan industy nie dijalan ALLAH swt dan di jalan pendidikan keluargaku dan anak-anakku.kerana apabila anda sudah terkenal anda pasti melupakan anak-anak maka sentiasa letakan prioty dan sentiasa pastikan piriotity yang bawah dan yang utama 

itu sahaja
maka itulah kepercayaan saya 
aku harap ia ialah benar dan tidak salah 
semoga ALLAH merahmati kita semua 
terima kasih



Catatan popular daripada blog ini

Biodata murrabi ku ( ustazah nor hafizah musa)

kehidupan ibarat pelangi

TIGA UKURAN KEHEBATAN SESEORANG